måndag 27 maj 2019

Brunsås

Efter gårdagens val ser det ut som om svenskarna har valt diametralt omvänt i jämförelse med övriga Europa, det är bara ultrahögern och fascisterna som klafsar genom Europa i raka, bruna led. Politisk framgång handlar idag om att utmejsla ett problem och peka dithän med hela handen. Åtgärd och förståelse betraktas som snömos, eftersom det är svårare att begripa än hot och respekt. Nä, raka rör ska det vara.
När klyschorna blivit kraftlösa (vilket de alltid blir efter en tids nötnig) vänder man sig likt en vindflöjel mot nya angreppsmål. Med samma retorik och hatanda belyses ansiktslösa grupperingar med skoningslös skärpa, det är denna kallhamrade cynism och splittrande retorik som benämns ärlighet. Så länge du själv står i skuggan av strålkastarljuset blir massinvandring, Islamism, feminism, intellektuella, romer, arbetslösa, funktionsnedsatta enkla mål att välja ut och missilbeskjuta. Vinna eller försvinna.
Följarna sitter i ett järngrepp, för när Råttfångaren från Hameln spelar på sin pipa dansar råttorna på led.

Människor i grupp är som ett elakartat virus, vilket är precis var populism handlar om. I ett samhälle där människor slås ut av ekonomiska skäl finns det en guldgruva av vilsna själar att plocka. Lovas rotlösa människor tillhörighet, ordning och reda, och ekonomisk framgång, erhålls fullständig lojalitet i gengäld. Så simpelt, så enkelt att genomskåda - ändå görs inget åt grundproblemet, inte från något håll, och absolut inte från högern, där fördelningspolitik är ett skällsord, mångkultur liknas vid kostnad, intellekt är suspekt.

Allt större andel media är i klorna på tyckare, och i exakt samma riktning går politikerna. En miljon flugor kan väl inte ta fel?


Kurt Vile - One Trick Ponies

6 kommentarer:

  1. Jag delar inte din analys P. Mina egna och min familjs erfarenheter/upplevelser kan jag inte ta bort, men saker är inte svart o vitt eller för det mesta grumliga.
    Såg du senaste Josefsson på svt ? mig påverkade det i alla fall till överkokning, min kvarskatt den skall ändå in, jag saknar tyvärr fiffiga avdrag eller Panamakontakter.
    Har trots allt det rätt bra pga att min sambo har fast jobb, min egen livslånga sparsamhet och min Tur att jag växt upp i sverige under 60 o 70-talet.
    Jag delar verkligen ditt miljöengagemang o tar själv praktiska bekvämlighetskonsekvenser utifrån det. men ser jag mig runt är det mest snack.
    När jag läst dina blogginlägg blir jag starkt berörd över din syn på Skogen, Naturen, Kulturen, Landsbygden, Konsten, Arbetsklimatet och radion. P1,p2 är numer min skola.
    Avslutningsvis
    Du är fantastisk P
    utan att känna dig
    Ödmjuka häls
    Lars i västerås

    SvaraRadera
  2. Kanske att jag själv pekar med hel hand åt något som egentligen borde vara ett marginalproblem, men här i mittskåne är den politiska riktningen utifrån ofta sedd som entydig. När skåningar tenderar att klumpas ihop som ett och samma kan det lätt hända att jag agitatoriskt måste rättfärdiga mig som icke-rasist. Vad gäller JJ tar jag honom med en nypa salt, enklast är att ställa sig frågan "vem tjänar på inlägget"...

    Håller med om att P1 & P2 håller en lugnande och skarp kvalitet, en ankare i etern skulle man kunna säga

    SvaraRadera
  3. Tack för svar P !
    Vem som tjänar på inlägget ?
    Sanningen kanske, i alla fall just den sanningen, den gången o tyvärr verkar det som att gångerna är för många.
    O förlorarna är brukarna som Behöver hjälp
    Ödmjuka häls
    Lars i Västerås

    SvaraRadera
  4. Nu vet jag visserligen inte vilket avsnitt du avser, eftersom jag av olika skäl sällan följer TV-program, särskilt inte till debatt förklädd polemik. Janne Josefsson, t.ex. har makten att påverka och det är inte alltid han spelar med rent mjöl i påsen. Jag föredrar att se mellan raderna och att alltid kontrollera riktigheten i flera av de påståenden JJ radar upp som sanningar. Vems sanningar är det han bjuder oss? Ställer man sig frågan "Vem tjänar" brukar det klarna, oftast är det ägarnas affärsintressen som lyser igenom. Som du vet är en lyckad lögn kryddad med ett uns sanning, men det gör inte hela lögnen sann.
    Det är viktigt att media upplyser oss, men om den enbart strösslar orättvisor omkring sig bidrar det gärna till osämja, och konsekvensen kan bli att vi plötsligt står helt utan en trovärdig PS-kanal. Vad gör vi då plötsligt även P1 och P2 misskrediteras av en rasande massa, och vi ställs inför en situation likt Ungerns, eller Italiens, eller varför inte Spaniens? Censur, om så light, är vardagsmat i flera EU-länder idag.
    Jag är tacksam för att du läser mina ibland väldigt agiterande inlägg, igår var ett sådant, men jag förbehåller mig rätten att inte vara insmickrande, behagfull eller foglig. Det förbjuder mig min inre Hagga, ser du.

    SvaraRadera
  5. Oj, vad du drar på P.
    J senaste var den 22/5, finns på play.
    Ja, jag läser dina rader med stort intresse o uppskattning ! Jag gillar dom skånska uttrycken mycket o det är väl skönt att inte alla tycker ganska lika om det mesta.
    Antikmonologen gillar ju vi båda, är det så inne i branchen också ?
    mvh
    Lars i Västerås

    SvaraRadera
  6. Det är faktiskt väldigt skönt att vi inte är lika, alla. Hur trist vore det inte om så vore?
    Jag är bekant med skribenten som nyligen flyttade till Skåne och gillar honom mycket, även hans humor, som är lika karg som min... Om hela branschen tycker om honom är en samvetsfråga och jag kan absolut inte svara för dem alla, men han är en viktig röst, absolut!

    SvaraRadera