lördag 18 maj 2019

Animist, jovisst


Visste du att ekblomman doftar lilja, och har du varit med om att vandra i en skog, vars mark är täckt av bokblommor, så att dina steg blir alldeles ljudlösa och det känns som om du vandrar på gungfly?
Lövträdsskogen i maj bjuder på mängder av små och stora överraskningar för den som har lust till fägring. Det vet myran, och det vet även gråsuggan, och självklart vet även tordyveln det, även om de kanske inte tänker på det hela tiden, och särskilt inte när de håller på att sortera ut trädens och däggdjurens nedfall, men jag är säker på att det är en drivkraft!


Ordningen är perfekt i skogen, inget förfars. Det är tack vare denna oerhörda möda om detaljerna som jag har möjlighet att vandra oberörd, och förundras över allt detta vackra.
Tack, kära Natur, för att jag också får lov att finnas till här. Du bara är, och du låter mig få vara, på ett sådant osentimentalt och kravlöst och äkta vis som bara du kan. Som ett litet tack låter jag nu min gräsmatta få vara precis så som den vill vara. Ingen blir väl gladare av att jag, svettig och arg, brummar mig igenom helgerna? allra minst jag själv.


Le Carnaval des Animaux (Cygne) - Camille Saint-Saëns, Yo Yo Ma/Kathryn Stott
Le Carnaval des Animaux - Camille Saint-Saëns

2 kommentarer:

  1. Hej Petra, Jag minns dig med Glädje från Buk. Har undrat var du tog vägen, nu vet jag.
    Du är en mästare med tangenterna !
    må väl !
    mvh
    Lars Bremfält
    västerås

    SvaraRadera