söndag 16 april 2017

Pesach



Två fällda, kapade och klyvda jättebjörkar som tidigare skymde solen på torpets västsida ligger nu på tork under tak. Jag fick hjälp av grannens jägmästare som har motorsåg, han blev under arbetet i gengäld av med sina nycklar... de återfanns som väl efter två dagars letande med hjälp av en lånad metalldetektor. Så mycket för att han hjälpte mig under Stilla veckan.

Rabarberprimörer
Sedan har det varit påsk, med allt som hör därtill. Bilhelvetet havererade på tisdagen, dagen före helg i vanlig ordning. Och så kom snön. Men det var väntat så lidandet blev kortvarigt... attan bara att jag hann reparera bilen för en löjligt hög summa förra veckan. Innan haveriet hade jag nämligen bestämt mig för att börja arbetspendla igen, med början nästa vecka, så chef, försäkringskassa, fack och läkare blev pliktskyldigast underrättade. Att ändra på planerna nu skulle innebära en massa problem och merarbete, därför kändes det enklare att hålla fast vid gamla planen: Ha bil att köra med. Pronto!

En granne med lånebil har tagit kontakt via facebook och det är möjligt att jag har en nygammal bil redan på måndag, dagen före arbetsstart. Om Gud vill, som det heter.


För tur ska en ha, också!

1. Om bilen hade dött på vägen till Helsingborg istället för därifrån, då hade jag inte kunnat ta kontakt med vare sig tösen som väntade på perrongen med vår enda mobiltelefon, eller mekanikern.
2. Med tanke på rutten, stod vi så nära verkstaden det bara var möjligt när bilen dog.
3. Eftersom det ösregnade (såklart) slapp vi bli våta där vi satt och kurade i bilen under en timma
4. Vänner erbjöd sig att skjutsa till affären och bjöd då samtidigt på te och samtal.
5.  Långväga bilande vänner från Storstaden tyckte synd om mig och tog mig således till säsongsnyöppnade Wanås. Efter att ha genomlidit en kort kulturvandring i underkylt ösregn ihop med mig, intogs en god påsklunch vid den öppna brasan i splitternya restaurangen. Utan ösregn inte samma grad av njutning helt enkelt.
6. Sist men inte minst: En hel och ren och alldeles underbar dotter. För det ska ni veta - det är inget man kan ta för givet, särskilt inte som ensamstående förälder med alldeles för mycket ensamt ansvar. En vän förlorade sin dotter nyligen och tankarna har under påsken pendlat mellan förtvivlan och tacksamhet. Vad är materia, i det stora hela.


Så varför gnälla? Låt mig summera.
Jag har hälsan, en hel och frisk dotter, ett jobb, vänner, ett hem med mat, vatten och ved.
Det judiska ordet för Påsk, Pesach, betyder gå förbi- så jag tror att jag gör det. Jag går vidare.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar