fredag 21 april 2017

F*A*C*K

Azuma Makoto & Shiinoki Shunsuke
första arbetsveckan gick bra. Chefen höll sig på avstånd och kollegorna var gulliga. Så långt, så väl.

Facket fuckar i vanlig ordning. Nu företräds jag av en fjärde person som skall släta över det misstag som lokalkontoret i Malmö lyckades göra. Mina misstankar om jäv besannades när jag fick bekräftat att den jurist som skulle företräda mig i fallet mot kollegan samtidigt fått i uppdrag att företräda honom, alltså den tilltalade. Sådant slarv är tydligen legio och slätas lättvindigt över med uttrycket "underbemanning". Således sattes en ny, ännu myndigare mansperson med basröst, in på ärendet. Denne ordnade oerhört geschwindt med en paragrafridande jurist från högsta ort som utgav sig för att hjälpa mig i fallet. Så jag reser till mötet i Malmö för egen maskin, 16 mil t/r med trasig kärra. När brevet, som skall förtydliga det som har "sagts", kommer på posten, läser du att ditt ärende är avslutat från och med nu. Du får inte och under några som helst omständigheter ta upp samma fall igen. Ridå. Alla ansträngningar, ork och all tid har runnit ut i sanden och när din fackförening eller myndighet skyndar på är det av internrevisionära skäl.

Jo, du läser rätt. På Unionen går det till på det viset. Se det som en varning.

Nu har jag fått ett oinsatt och oengagerat skyddsombud på halsen istället, så jag lägger ner. Varför ska min vacklande hälsa ge fyra välbetalda män arbete? Allt krångel med misstankar, granskningar av egna ombud och plötsliga kovändningar har dragit ut på tiden och nu är mamma trött igen.

Så jag ordnade upp saker och ting på egen hand med chefen på egna arbetsplatsen. Och grannens lånebil fungerade men skramlade, så nu verkar grannen dra tillbaka löftet om köp. Så vad göra? leta själv, såklart. Om man vill få saker gjorda måste man göra dem själv. Bra sås reder sig själv, egen lyckas smed, o.s.v. Etc. O.dyl.


Och så har jag haft en underbar ledig torsdag och fredagmorgon ihop med kärleken.
Saker och ting funkar också, emellanåt, åtminstone sådant som verkligen räknas.


The Cult - She Sells Sanctuary

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar