söndag 28 juli 2013

hallontankar

jag plockade nyss vildhallon i trädgården och tänkte på småsaker, som att spara några fina åt barnen som kommer på besök snart, på att det var bra att jag hann röja undan de värsta nässlorna, och att snärjmåran som jag nog tycker minst om i trädgården nog fyller sin funktion den med. Den behänger ivrigt och tynger effektivt ner alla nässlorna och skapar en fin humus åt hallon och vårblommorna nästa år. Inget är förgäves eller slumpmässigt, allt samspelar så fint i en balanserad trädgård och det vore väl förmätet om jag skulle brusa in där och tro att jag kunde göra bättre.

I går kväll blev jag bjuden på middag av godaste vännerna inne i Ljungbyhed så jag tog cykeln dit i kvällningen. Det var en underbar men litet kvav afton, klänningen fläktade om benen och flugor och svalor svirrade i luften ovanför. Cykelturen gick som vanligt genom min bokskog, genom Vessmantorp och en bra bit längs med Rönne å, förbi ängar och hagar med betande kossor och deras ulliga kalvar. Det är Gräddigt vita Charolais och busigt krulliga Scottish Highland, men även ett vilthägn med dovhjortar, vars svansar snurrar så lustigt när de betar. Allt andas stilla sommarlugn här, suset från träden ovanför samsas med fågelsång och vattenbrus och jag känner mig som världens lyckligaste som får vara ett med allt detta vackra. Inte utan att man kan bli litet känslig för grönt.

Jag har underbara vänner som bryr sig, bor i en fantastisk landsända och kan leva på en spottstyver. Jag är en lycklig person som har haft turen att födas in i allt detta. Tack mamma och pappa.

Blur – Good Song

2 kommentarer:

  1. Vilken kväll! Omtänksamma vänner är något av det bästa!

    SvaraRadera
  2. ja :) vänner är det dyrbaraste en har

    SvaraRadera