lördag 6 juli 2013

vila i nuet

...är ett nytt modeord. Mindfulness kallas det visst med. Vi ska enligt tidskrifterna leva nu, konsumera som om det var sista dagen på jorden, äta mer kött, mer storodlade råvaror, byta ut badrummet, sovrummet, gardinerna, mannen, livet. NU nu nu.... När sjutton skall man hinna vara i nuet?

Jag ser fram emot en skön vecka om några dagar. Där skall jag vila i nuet, göra inget, absolut inget mer än lokala avstickare till någon juste bergsby, kanske en lokal bodega, några goda koppar frukostjava i den lokala kafeterian och så rida häst hos grannen. Jag skall nu leva i nuet genom att tvätta några maskiner tvätt, bada från bryggan vid den lokala gölen och bara försöka vara... för det är det jag är bäst på när solen skiner. För det gör den sannerligen.

Semesterkänslor utan att ha ett fast jobb. Jo, det funkar faktiskt!

5 kommentarer:

  1. Det bör kunna funka rätt bra!? :)

    Jag läste nyss en artikel på temat "mindfulness" och upplever det som ännu ett krav i raden... Jag gillar att i NUET ligga i en skön fåtölj ute på altanen och tänka på det som varit och glädja mig åt små framgångar och sådant jag på något vis uträttat... och planerar gärna framåt, dessutom... och mår gott i NUET av att jag har en framtid att tänka på...

    Dina närmaste framtidsutsikter (ja, inte tvätten då... utan om några dagar...) verkar absolut ljuvliga! Njutbart!

    SvaraRadera
  2. det Magda, är exakt vad jag tycker att mindfulness borde handla om. Att tänka sig en tid i tiden, vara i en bubbla av dåtid, nutid och framtid och att gilla läget!

    SvaraRadera
  3. Ett litet boktips: Livstid av Sven-Eric Liedman (Ja, du vet säkert vem han är ;))

    SvaraRadera
  4. Liedman har jag bekantat mig med, ja ;) men inte den boken. Tackar för sommarläsningstips!

    SvaraRadera
  5. beställd och klar. Snyggt bokomslag förresten ;)

    SvaraRadera