fredag 28 juni 2019

bad, no bad


Två dagar kvar till semester. Måndagen och onsdag, sen drar jag ett streck över branschen och går över till offentlig verksamhet för första gången sedan den sommaren då jag sommarjobbade som hemsamarit i hemorten. En evighet sedan. Privat verksamhet i ett helt liv, inte att undra på att en blev utbränd.

Det blev en cykeltur till gölen efter jobbet istället för utebadet idag. Stället, alltså badet, var fyllt till bredden av uppblåsbara hoppborgar och leksaker. Jag såg dem inte, men bilarna som hade transporterat alla lekgalna gamänger fyllde parkeringsplatsen. Hade jag inte glömt baddräkten hemma så skulle jag säkert trängts för min rätt att simma. Man har tur att vara glömsk.

På bryggan såg jag en geting landa med en larv av något slag under sig. Tänk dig att flyga med en kropp lika stor, om inte större, än du. Naturen är fantastisk. Igår hörde jag näktergalsungarna flöjta på gamla stället vid Svältebacken, det måste ha varit näktergalens småttingar, så starkt som tjötet var. Två nya var det, ett välkommet tillskott sedan de sista årens stadiga nedgång.
Det är något visst med näktergalens sång, i mitt liv är den närmast magisk. Jag tänker alltid på min pappa då jag får höra den, han sitter garanterat intill och ser leende på mig när jag lyssnar.

Tösen har det gott i Dalsland, jag har blivit bättre på att meddela mig och vi hörs av med jämna mellanrum. Den där rädslan för att störa är bara dum. Man tror att man tar hänsyn och i själva verket gör man sig osynlig och verkar ointresserad. Det är alltid bäst att ta kontakt och hålla den.

I morgon blir det ett tidigt dopp, jag ska cykla till utebadet, simma och basta så snart stället öppnar. På vägen hem tänker jag planera för kvällen, om jag inte fastnar för något spännande under tiden. Så mycket som händer i naturen nu, jag har svårt att hinna med. Det ska bli skönt med fyra veckors betald semester, första gången sedan mitt senaste, fasta jobb.

Denhär känslan, vitt vin i glaset, med en nyskördad jordgubbe i. Två dagar kvar till semester. Oslagbar. 

Johnny Cash - I See A Darkness
Lucky - Regi John Carroll Lynch på SvtPlay, från 2017

2 kommentarer: