tisdag 12 februari 2019

Lumière



Det är min lediga dag mitt i veckan och solen skiner. Jag diskar, lyssnar på BBC-sounds, en intervju med PJ Harvey, och väntar på att tvätten ute i lillstugan ska bli klar. Från sittplatsen kan jag titta på hur solljuset skapar fantastiska, animerade mönster på inredningen. Genom prismorna studsar solen mellan de blanka glasytorna och sprider sig likt små, skeva regnbågar på allt som kan kläs i färg. Kattpälsen, kuddarna, möblerna, ramarna, mattorna, tavelgrängen, allt badar i magiskt ljus.


Snart ska jag ut en sväng och tvätta hjärnan fri från den gångna veckans sista uns kontorsdamm. Kanske jag tar en sväng förbi Rönne å, för att kolla in vårflödet som har fått ån att skumma och flöda över, efter några dagar av regn.
Bara en arbetsdag kvar, och det känns som om jag har kläm på de olika veckorna nu. Simningen hjälper, promenaderna med, och emellanåt en och annan utflykt. Ikväll, t.ex. ska jag köra och se på en efterlängtad film: Gräns visas i Svalöv, av alla ställen.

Livet är magiskt, det gäller att påminna sig själv ibland.

Terry Reid - River
Pink Floyd - Ehoes II, Live at Pompeii

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar