fredag 27 april 2018

att gå vilse



Det dundrar in böcker i brevlådan nu, bokföretaget verkar samla på sig sina ordrar innan de sänder. En av böckerna fanns visst inte på lagret som utlovat, men så länge kunden lider av närminnesförlust är väl ingen skada skedd.
Jag brukar beställa en hord böcker under de vintrigaste och kallaste månaderna runt februari-mars-ish, så slipper jag arbeta för läsnöjet under de månader jag kan sträckläsa. Just nu är jag på väg in i en sådan läsperiod, visserligen med små avbrott beroende på vädret (jag läser helst utomhus) men eftersom jag har tagit ut mina semesterdagar har jag ledigt och kan läsa tills nästa tjänst tar vid. Nuförtiden läser jag även i sängen, innan läggdags, och det har fört med sig att jag och min trötta hjärna klarar att läsa två olika böcker under samma dygn. Jag vet inte om det är bra, men det känns skönt att ha med sig en tanke i sömnen, och en annan under dagen, och eftersom mina bokbeställningar är väldigt disparata går det att kombinera tankebanorna närmast i det oändliga. Jag har alltid gillat att korsbefrukta till synes olika slumpmässiga tankar för att se vad som kommer ut på andra sidan, det är som att göra en inre, oförberedd resa, där allt kan hända.

A propos detta läser jag nu Rebecca Solnits finfina Gå Vilse. En Fälthandbok, med en inledning som är så vacker och tänkvärd att jag fått läsa om den två gånger innan jag ville gå vidare. Att gå vilse beskrivs som att våga öppna en dörr och vilka verktyg vi behöver för att kunna navigera oss genom livet. Hon navigerar mig genom metafysikens tankar om identitet och existens, och ger handgripliga tips och råd från livräddare i de amerikanska bergstrakterna.


Nu börjar resan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar