måndag 19 mars 2018

Årets första fräknar

Gustaf Fjæstad - Rimfrostfräknar
Idag tänkte jag berätta om hur kallt det kan vara om man bor i en skokartong och ingen snö finns att isolera mot bitande vindar. Skåne och vinter är ett kapitel som kräver egentid, för oftast berättas det om vinter från nordligaste norr och om bråddjupa snödjup som ger bilden av den äkta kölden. Den snötunga kylan har återgivits av åtskilliga konstnärer, främst av Rackengruppen, och framförallt av Gustaf Fjæstad, vars snöprickiga tjärnar har förföljt mig och satt en gradmarkör av vad som bör och får lov att kallas vinter. Men har man aldrig erfarit en fuktbemängd råkyla med isande havsvindar som inte går att värja sig mot, ens med kläder eller tjäll, då ska man inte tala om vinter. Och har man aldrig vaknat en morgon av att håret har fryst fast vid kudden, då ska man inte tala om hur det är att genomlida en vinter. Så jag låter också bli, trots att det var min ursprungliga intention - för inte ens jag kan föreställa mig hur det kan ha varit under 1800-talets mitt, då bosättare led och dog för vinterns härjningar. Det var nämligen inte mycket som var bra för de flesta, förr i tiden.

I morse var det kyligt, och jag hade inte fått sova riktigt eftersom kylan ute påverkar inomhusklimatet så att man kan få huvudvärk och vaknar till ibland med oro i kroppen. Under frukosten sattes en brasa, vi hjälps åt med att passa gröten, dricker te och lyssnar på radion, och efter ca 45 minuter har temperaturen stigit så pass att man glömmer bort att det har varit kallt. Efter ytterligare en halvtimma är det så varmt att man börjar röra på sig och planera för dagen, och kort därefter har man plötsligt glömt den där berättelsen om personliga umbäranden och ledsnad över köld i mitten av mars. Mina -13° har stigit till det som radiorapporten nämner gällande temperaturen i Skåne, och det fortsätter stadigt att stiga. Där ute skiner solen, den värmer riktigt gott nu, och i badrumsspegeln syns tydligt årets första fräknar.

Bofink, grönfink, större hackspett och kattugglan. Idag ska nog dubbeltrasten höras, här med.

tjuvstartar med en bänk, man börjar med en knappnål


Death of Coyote Woman - All Them Witches

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar