lördag 8 juli 2017

Tant Brun, Grön och Gredelin



molnen skiftar skepnad, lika ofta som min inställning till livet. Om jag tittar tillbaka på dagarna så har detaljer ändå varit väldigt sköna, med många och långa utevistelser, sena grillkvällar och cykelturer in till byn. Med utebadets nya öppettider har en kunnat simma av sig arbetsdagens damm och stress, och tösen har haft vänner kvar som gjort hennes dagar värdefulla och minnesvärda. Det har blivit mycket kaffe och långa frukostar i haven, jordgubbarna är större än någonsin. Vindbyarna har mojnat, vi är på väg in i rötmånaden med allt vad det innebär av fukt och torktider, flugor och mygg.


Inatt låg jag och funderade på saker som borde ha gjorts och som ligger på lut, snurrande rundor så att lakanet spändes till bristningsgränsen. Fuktigt och varmt av ett åskväder som aldrig bröt ut, och det var likadant för tösen. Fick ett meddelande i morse, från pappan som kommer och hämtar henne för en tur till farmor i Blekinge i morgon, och det lättar sinnet en smula. Jag har inte pratat med honom sedan jul, och farmor har undrat. Pappan har ett nytt jobb och slipper nu de långa pendlingarna, vilket underlättar deras möten. Jag slipper oroa mig lika mycket mer för honom, och för tösen som oroar sig i sin tur, och kan kanske lägga fokus på sådant som torpet, mina vänner och kroppen. Märker att jag i takt med tröttheten har blivit svag och orkeslös. Om två dagar får jag besked från läkaren på Vårdcentralen om jag har Borrelia. Det skulle vara skönt med ett påtagligt, fysiskt skäl.

Jagar moln och tänker framåt. Det finns ingen annan väg. Jag har valt väggfärg, och tänker sätta fart så snart det går, men först blir det kanelbullebak. Det var längesedan.

Way Out Weather - Steve Gunn
Sabbath Bloody Sabbath - Black Sabbath full album

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar