söndag 16 juli 2017

Gris de lin

strimsporre (Linaria repens)
Efter att ha strukit färdigt kammaren, hängt upp tavlor och satt in pinaler, gjorde jag färdig potatissalladen och slängde in en kyckling i ugnen för gästen som skulle anlända litet senare. Middagen intogs ute, med ett gott vin och avrundades med färska jordgubbar och glass, sedan beslutades det att jag skulle följa med på spontaninventering av sambrukets blivande ängsmarker och samtidigt gå en kurs i lie på en av de gamla beteshagarna, nästa dag. Klockan ställdes på ringning, ganska lagom tidigt för att inte glömma att det ändå är semester. Lördagsmorgonen inleddes litet kylslaget men med en välvillig sol, så frukosten intogs i solen på trappen. Därefter stuvade vi in oss och massäcken i bilen och tog småvägarna till Ankhult, där permakulturfolket samlats för arbetsdag.

Sol och glada vänliga människor som gör vad de tycker om att göra och i den takt de gillar, och i en underbar miljö, är bra umgänge för en semesterdag. Pensionärer, utbrända lärare och akademiker, proffshippies eller hantverkare, matematiker och ingenjörer samlas här med ett enda syfte: att bruka jorden på ett hållbart vis och ha roligt under tiden, och utan dessa eldsjälar skulle ännu mer av vår gamla betesmark, hagarna och slåtterängarna duka under för surgransepidemin. Hade det inte varit så långt bort skulle jag mer än gärna bli aktiv medlem, men en timmes resväg är lång väg, och jag älskar min trädgård och katterna för mycket att jag skulle kunna utsätta dem för konkurrensen.

slåttergumma
Även om jag inte blir bonde av att gå en kurs i lie, eller en botaniker av att gå bredvid ett semestrande proffs, så är jag nöjd med att få ta del av kunskapen och lära mig i en takt och miljö som passar min trötta hjärna.


mindre tåtelsmygare (Thymelicus lineola)

Förutom människorna och samtalen tar jag med mig följande hem:
Att den gröna frukten till Dansk körvel är delikat och skall planteras för framtida skördar,
att Kyndel också är något jag skall plantera, av samma orsak,
att Vildlök går att äta och att jag skall försöka föröka den här i en skogsglänta,
att Strimsporre nu räknas till en av de vackraste små blommor jag vet,
och Gökblomster med, men det visste jag redan.

Och att skogspärlemorfjärilen och flera andra hotade fjärilsarter - som blåvingarna, finns just här, där jag bor, och att jag aldrig ska sluta påminna mig om vilken fantastisk miljö jag lever i.
- Med den insikten, vem behöver då resa bort, åtminstone om sommaren..?

luktgräsfjäril (Aphantopus hyperantus)


På många sätt sluter min vistelse här på Ankhult cirkeln som startade med bloggens första inlägg. Bloggtiteln t.ex. syftade till filmen med samma namn, och gissa om jag blev glad över att höra att den åter finns att se på Play, i 7 dagar till...


gökblomster (Lychnis flos-cuculi)


För övrigt anser jag att favoritfärgen gredelin även blev en lyckad väggfärg och att diagnosen borrelios går att leva med - vilken form av borrelia avgör en ny test om en månad. Jag är alltid glad när man inte drar förhastade slutsatser.

Matthew's Southern Comfort - Woodstock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar