torsdag 13 juli 2017

Semester

fläckfritt
Första lediga dagen. Upp tidigt och äta frukost i solen, tvätta en maskin med vittvätt, se på hur gräset växer, undrar om det blir regn. Bestämmer mig för att måla om sovrummet idag, och röjer undan alla pinaler och ställer sängen på sidan. Passar på att piska skiten ur madrassen ute i solen och skurar golvet, sen är tvätten klar och hängs ut. Därefter tar jag bilen till byn och handlar spackel, färg, penslar, tråg och rulle och kör hem igen.

Spackla - slipa - slipa - slipa och spackla igen. Slipa bort snart exakt tre år gamla märken, bort, undan, sjas!

Börjar med att pensla kanter, runt alla dörrar (två i sovrummet) och fönster (även här, två), runt takbjälken och golvlisterna. Sen fyller jag tråget och börjar rolla. Bort med den fula blygrå färgen, nu ska solen in. Grundar med vitt, för säkerhets skull, och jag har tur eftersom lantmännen inne i byn ger 20% på all färg just nu. En ska ha tur, för nu ser jag att mer än hälften av färghinkens innehåll har gått åt, så jag beslutar mig för att köpa en hink till och att låta affären bryta färgen åt mig. Viker ihop tvätten som nu är torr, plockar in dynorna och dukarna eftersom det ser litet grått ut i horisonten och sätter mig i bilen. Hinner dit med 30 minuters marginal innan affären stänger, för jag vet hur jobbigt det är med kunder som kommer med orimliga krav strax innan stängningsdags... men det visar sig vara lätt fixat. Efter en liten snack med personalen ställer jag hinken med färdigbruten färg i baktrunken på bilen och kör till badet. Där simmar och bastar och tvättar jag håret och går ut som en ren och ny person, sist av alla och strax innan stängningsdags. Jag har glömt att äta, så jag kör till affären och handlar. Äta bör man.
Hem igen, via Wessmantorp, favoritvägen.

Packar upp, lagar middag, äter den och sitter nu och tittar på mitt hem som är belamrat med föremål som tidigare stått inne i kammaren. Tavlorna har bytt plats, prydnader står på middagsbordet, bland böckerna och i fönsternischerna, och jag gillar det jag ser. Hur ska jag kunna flytta tillbaka allt nu när sakerna står så fint, tänker jag. Äh, jag får väl skaffa mer prylar helt enkelt. På bordet lyser porrlampan rött, inne från kammaren lyser det vitt och ljust. Även hallen är vit nu, efter en dust med linoljefärgen på trappan upp till vinden förra veckan. Jag fick sova i tösens rum ett par nätter eftersom trappan ligger intill mitt rum och lukten var för stark, men i natt blir det ute i lillstugan. Tösens rum är fullt... tänk vad mycket saker en får plats med på 5 m2.
I morgon tar jag tag i slutstrykningen.

Iain Matthews - Never Ending

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar