torsdag 1 december 2016

kryptonit

med behandskad hand och kirurgklädsel
Min hemkommun har sannerligen gjort en storsatsning för oss invånare i år. Vid varje infart till kommungränsen möts vi av klart lysande, blå lokaliseringsmärken med vit text som lyder "Klippans kommun 17000+". Detta kryptiska meddelande skall mana den förbipasserande till eftertanke. Vad är det för stolt siffra som kommunen ger tillkänna? Jag som gillar ett gott krypto, börjar genast fnula på logiska slutledningar. Kan det vara förra årets trafipaxade bilförare utmed vägen till Helsingborg, eller antalet viltolyckor under senaste veckan, möjligen antalet träd som står kvar i skogarna utanför nationalparkerna, eller är det genomsnittslönen i kommunen, jag skissar på antalet regntimmar per år, och kostnaden per elev och termin, kanske rentav hur många kalorier jag får mig till måls om jag väljer dagens special på Pizzeria Hörnan? Mystiken tätnar. På kommunens hemsida möts den nyfikne av samma meddelande i en fryntlig ballongfont som liknar guldgula, skrynkliga korvar. Läsaren känner sig därefter lockad till en stärkande fikastund på en för det högtidliga tillfället skapad pepparkaka med 17000+ tryckt på oblat och synlig på bild.
Du lyckligt initierade med inside information till detta spännande krypto, meddela dig gärna via rörpost och märk kuveret "Låt det inte slippa ut".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar