måndag 12 december 2016

det lackar


sakta stiger solen upp bakom al- och sälgbuskaget här hemma och vi lämnar ytterligare en sprängfylld helg bakom oss. Torpet har klarat av två halvdagar och två nätter på raken utan uppvärmning, vilket vi har det milda vädret att tacka. Tack, mildväder. Nu hoppas jag att det fortsätter på liknande vis under kommande vecka, så att vi klarar av resan utan att oroa oss alltför mycket, för allt för mycket. Den enda nackdelen med - eller tja, en av dem - att bo som vi gör, är att vintermånaderna kräver närmast ständigt underhåll. Jag börjar fundera på att ändra på saker och ting och har varit och kollat på alternativa boenden, dels för att det är kul, men även för att jag planerar för en framtid utan större inkomster. Även om torpet är billigt så innebär ett eget hem många fasta utgifter som blir besvärliga att klara av på egen hand. Dessutom strider det mot min moral, att värma upp ett hem för en eller två är resursslöseri, oavsett storleken på hemmet.

Helgen var väldigt rolig med många varma återseenden och god mat. Lördagen startades upp tidigt för att ta hand om värdfamiljens hästar, som vi åtog oss att hjälpa till med med efter femtioårspartajet kvällen och natten före. Frukost smakar dessutom mycket godare när man har fått se gryningen komma... Sen åkte vi hem och tog hand om torp och katter, innan vi packade om för nobelmiddag hemma hos P, som under veckan hade blivit förärad en påkörd fasantupp av en anonym smitare. Tuppen hade fått hänga på vinden i en vecka och blivit flådd innan det nu blev dags att ta hand om den vid spisen. Åt var en sin beskärda del. Jag gillar att improvisera och hittade ett gammalt recept som modifierades till ett riktigt njutbart slutresultat. Fast å andra sidan: med en riktigt god calvados i såsen kan inget gå fel.

Efter en morgon med god frukost och fantastiskt kaffe framför kakelugnen i rummet med utsikt över de skånska beteshagarna, lundarna och slottet, tog vi oss tillbaka hem till torpet, katterna och de egna tankarna. Tösen hade söndagstjänst på stallet och jag tog en lång runda i duggregnet. Vi kom hem samtidigt och värmde upp oss och katterna framför brasan, för tredje gången denna helg, innan vi tog itu med tredje-adventspizzan och mer glögg. Idag ska jag vila ut och omge mig med långsamma tankar, djupa andetag och rent förnuft. Jag må vara fattig på likvida medel, men är oerhört rik på intryck och vänner. Riktig rikedom är kvalitativ och livet bör gå ut på att förädla det man fått. Livet är för kort för att slösa på detaljer, tävlingar, mätning, tvång och styrning.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar