tisdag 8 mars 2022

Kleptokrati

 

Putin, en åldrad och paranoid KGB-utbildad uppkomling utan bildning, humanitära ideal eller etisk kompass, vars enda talang är att infiltrera och så split, är på väg att utnämna sig själv till tsar. Hur ska man annat läsa hans världsordning än diktatur, när det ryska styret har tillbakabildats till en fullödig terrororganisation med lögner och svek på dagordningen? Han och hans oligarkiska roffarband har kleptokrati som styrelseskick, samma ekonomiska strukturer finns visserligen inom EU fast med den viktiga skillnaden att Putin är fullständigt ensam om att bestämma. När han själv inser vidden av vad det betyder kan det gå hur som helst för resten av världen, jag tror inte att han bryr sig. Tidigare ryska suveräner har också använt sina undersåtar till kanonmat, och ser man historiskt på händelseförloppet finns många likheter.

Jag försöker skingra tankarna. Staplar och klyver ved, läser i solen, lyssnar på fåglarna och smeker katterna, och när jag hör hönsen skrocka precis som vanligt, påminner det mig om att det inte går att måla världen i svart-vitt. Godhet finns, trots att alla mörka nyhetsrapporter och samtidsskildringar får det att låta som om världen vore komplett galen. Världen är inte galen, det råkar bara vara ett fåtal gubbar i maktposition som är det, större delen av världens befolkning ser på samma sol, måne, stjärnor, och dricker, äter och drömmer om att umgås och ha kul ihop, tänker jag. Att kunna roa sig i alla lägen stärker moralen, det ska vi vara stolta över och inte skämmas för att vi kan. En vacker dag kommer vi att skratta åt den lilla klicken ensamma, rädda små gubbar som gick på myten om att världshistorien skrivs med guldbokstäver och att allt kan köpas för pengar. Stackars ynkar. 

Men... nu sjunger koltrasten, och för två dagar sedan hördes dubbeltrasten (precis om vanligt först på plan bland trastarna häromkring), jag har ved, värme, vatten och mat och en mängd glädje i bagaget sedan helgen när tösen var på besök. På mig går det ingen nöd.

 Jag läser Aleksijevitj: Bön för Tjornobyl och Solzjenitsyn: En kalv med eken stångades. 

 

Analys svenska YLE 22 mars -22: Vladimir Putin - en envåldshärskare som skriver sin egen historia

Holodomor


Melody Gardot - Preacherman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar