torsdag 25 juli 2019

Slåtter



I över en månad har rosorna vid trappen blommat för oss, och med en intensitet och rikedom som varit vida större än de tidigare sju åren. Det är en gammal, rosa sort som sprider en ljuvlig doft, särskilt om morgonen när daggen ännu ligger frisk, och under de ljumma duggregnen med påföljande sol, förstås. Trånande, tunga insekter, humlor och guldbaggar, tynger ner deras begärliga kalkar, och pigga solitärbin och små skira blomflugor svävar med högt stämda vingljud omkring knopparna och kronorna. Det enda jag har gjort för att förtjäna denna slösande fägnad är att beskära i april/maj och sedan plocka bort det överblommande allteftersom, att lägga i en glasskål på fönsterkarmen och njuta av när dörren är stängd om kvällen.



Om morgonen går jag ut med tallriken och plockar hallon, jordgubbarna tog slut under veckan men har försörjt oss under flera veckors morgonmumsande. Te, hallon med yoghurt och müsli, och två trånande katter som hellre än något annat vill ha slutslurpen, vad de älskar yoghurt.

Trädgården har börjat bli rufsig och högvuxen och det är hög tid för sensommarslåtter. Det var för dyrt och litet för krångligt att skaffa egen lie, så idag tar jag hjälp av en vän som kommer förbi. Kanske ångrar jag tilltaget. Igår svärmade flera flugor över kaskaderna av röllika och blommande ax, och även fjärilarna har börjat få fart.

I dammarna trivs svart, blodröd och tegelröd ängstrollslända, och pudrad flicktrollslända parar sig i mängder. Vi såg en patrullerande, brun mosaikslända där igår, men så har jag inte varit särskilt aktiv skådare. Går oftast bara dit och njuter med en termos och en påse för eventuella svampar. Min första rapport till Artportalen, någonsin, gjordes också igår, mest för att känna hur det kändes att bry sig om art istället för skönhet. Jag kommer nog inte att vara särskilt aktiv där, heller.

Det har varit en skön, lat sommar för mig. Tösen är inne på sin sista arbetsdag idag, hon har haft ett utomhusarbete i lag och gått upp kl 05.00 och kommit hem ca 12 timmar senare, trött men lycklig. Snart bär det ut igen, till världen omkring oss.

Real Woman - Poison Girls

Nyfiken, röd på en nyfiken, gul


2 kommentarer:

  1. Liar är billiga på rätt auktion.
    hls
    Lars

    SvaraRadera
  2. sen ska orven passa, och transporten med

    SvaraRadera