söndag 28 april 2019

Underbart



Äntligen kom regnet! även om vi fick vänta på ankomsten till lördagsmorgonen, och även om det inte blev någon störtskur, så har vi nu fått påfyllt i bäck och tunnor och växterna svarar direkt genom att sätta präktiga bladrosetter. Ute i bokskogen är det grönt och fint, det är bara de sena arterna, som ek, lind, asp och al som låter oss vänta, så vi kan ännu njuta av den skira undervegetationen.





Under helgen som gick har tösen haft en liten fest för bästisarna hemma, och därför bjöd jag in mig till vännen med det lilla huset på Linderödsåsen. Vi drog till Lund och shoppade god mat och vin, tittade på litet kultur och tog bilder av årets magnoliaexplosion utanför kårhuset. Det var dansens dag, så skolor och klubbar hade arrangerat uppträdanden litet varstans runt domkyrkan, det är alltid så kul att åka in och få litet stadspuls - fast lika härligt att få komma hem till en go brasa och fixa med maten i lugn och ro.
Det är sparristider nu, och därför tog vi med oss en beskedlig påse vita tyskar tillbaka från Mårtenstorget och utifrån det valet beslutade vi oss för en fin bit prima svenskt nöt från saluhallen och en kanonårgång Rioja ur specialsortimentet en trappa upp. Jag handlar alltid med gott samvete, om någon undrar. Resten av året lever jag på linser och gröt.



Idag tog tösen och jag en promenad på Söderåsen för att spana in lövsprickningen och känna av vårdofterna ihop med en mängd likasinnade trädkramare. Det är en god skånsk tradition att gå man ur huse och fira lövsprickningen. Gumman min är snart inne i en ny hetsig provperiod och vi tar båda tillfället i akt att komma ut så mycket vi kan, ibland får vi t.o.m. till det, ihop. Under veckan som gick har jag plockat ut vinterfönsterna, och under en av de varmare lediga dagarna fick jag stor hjälp av tösen att få upp mattorna på vinden. Nu ståtar vårt lilla hem, som vi litet raljant brukar kalla Tetra-pak, i gardin- och nästan mattfri vårskrud, och så inleds den ljust friska perioden av året som vi sett fram emot under de långa mörka och dammiga kvällarna. Det känns som att flytta in i en ljus och doftande sommarstuga, och lättstädat är det. Faktiskt alldeles, alldeles underbart.




2 kommentarer: