fredag 19 april 2019

Västra muren

Västläget, med en aftondrink på stentrappan

Kan ni förstå att jag sitter ute på min älskade farstutrapp? Det är knappt att jag fattar det själv. Än är det minusgrader om nätter och morgnar och därför måste man elda en stund för att komma upp i drägliga temperaturer. Idag värmde morgonsolen upp mina väggar och fönster så pass, att efter mindre än en timmas eldning kunde jag faktiskt öppna ytterdörren.

Disken är klar, alla grytor och kastruller rena, A Passion Play spelar och jag har gjort en snabb genomgång av sådant jag brukar följa på nätet. Jag är ensam hemma några timmar till innan det är dags att hämta tösen vid stationen, därför ska jag försöka att fundera ut litet lösningar inför kommande dagar. Livet, du vet, består mest av lösningar och abrovinkler och däremellan ser man till att underhålla behovet av dem. Ett hebreiskt talesätt lyder: Om du vill få Gud att skratta, låt honom då veta dina planer. Jo, även jag har fastnat för Shtisel på Netflix. Te och serier, det är så kul jag har det. Vem klagar?

I gryingstimman ligger jag och funderar. Ibland flyter tankarna så bra, och jag tycker då att de kunde bli en fin text, men så händer det där som kallas vardag och tankarna flyter bort. Jag ska försöka att sluta starta upp med fejan om morgonen, alla spridda tankar där gör mig förvirrad. Egentligen vore en morgonpromenad det bästa, men det kommer med tiden, igen.

Under lunchrasterna sitter vi ute på parkeringen när solen skiner. Skolan ovanför oss är tom över lovet, och det har varit stilla och fritt från stolskrap, och annat, som annars ständigt hörs där ovanifrån. Det, och så litet mer, är sådant jag inte kommer att sakna när jag lämnar in nycklarna i augusti. Tänk att större delen av min bransch är så långt ifrån bildning och kultursamtal.

Notre Dame, ja.
Inte visste jag att pengar bygger katedraler. Och snabbt ska det ju gå, helst inom mandatperiod.
Donationer till uppbyggnaden strömmar in och budgeten är redan uppe i hisnande miljardbelopp. Att så få människor har så många att tacka för så mycket. Ingen som talar om det? eller om det faktum att ägandet är heligare än friheten, åtminstone enligt upplysningsidealet.
Lag och rätt är skapat av mänsklig hand och med ett tydligt syfte. Sorry, men kanhända är det skrifter i sten vi borde ägna oss åt i dessa "upplysta" tider. Lagar kan ändras så att fördelningen blir bredare och kommer fler till del, först därefter kan vi börja diskutera vem som är värd sin lön.

Absurditeter duggar tätt, se bara på de svenska mark- och miljödomarna, och minerallagstiftningen! Vanadinfyndigheterna i Österlen kommer mycket snart att sätta eld under ytterligare ett par "väl förtjänta" miljardärer, som sedan kan tävla med andra miljardärer om donationer till ditten och datten. Sen kan de sitta där, till dom över hela mänskligheten. Pandoras ask är bara inledningsorden i berättelsen om människans korta, men kostsamma historia på planeten Tellus.
Av jord är du kommen.

Pandora, Charles Edward Perugini


A Passion Play - Jethro Tull

2 kommentarer:

  1. Shtisel är en mycket bra serie! Och... visst är det ljuvligt med våren! För kallt att sitta på min trapp, men kanske en kväll snart... Kram!

    SvaraRadera
  2. Shitsel är fantastisk! den är som en skvallerspegel in i en annars dold värld av relationer och traditioner, och allt som kommer med dessa. Trots att vi som kallar oss sekulariserade är så avlägsna i uppfostran, finns det väldigt många likheter. Religion går ju på ett så mycket djupare plan, än ren kunskapsinhämtning...

    SvaraRadera