lördag 27 oktober 2018

Mind over Matter

Det tar ett tag att värma upp sig och huset efter en heldag ute vid få plusgrader, men idag var det värt det. Tösen kom iväg ordentligt med tåget till Göteborg, och mamma blev glad över att både jag och brorsan med familj kom på besök på lasarettet. Sedan jag senast skrev har en del hänt, och för att inte bli för långrandig tänker jag snabbspola förloppet genom att först skriva att det är tillåtet med tur. Hade den mötande lastbilen som tappade en del av sin last kört litet snabbare, eller jag, då hade jag inte suttit här nu - och om mamma inte haft larmknappen på armen, då hade hon inte suttit där på lasarettet, heller. Skillnaden mellan liv och död kan handla om sekunder. När sådana saker blir för svåra att ta in, då är det bra att ha vänner som kan pigga upp med litet god mat och trivsel. Därför bjöd jag in mig på middag till P, mitt i flytten, och blev sålunda förste man på plats i det nya huset. Han har redan fått det riktigt mysigt, och det var glädjande att se att det ändå gick att få plats med så många av våra gamla möbler. En del föremål kommer jag att sälja åt honom på jobbet, och det kändes märkligt att se mitt gamla bohag där i går. Föremål har man skaffat för ett visst ändamål och bär därför med sig en del minnen. Men, det är materia och materia går att återskapa. Annat är det med liv.
Snart är det varmt nog att krypa ner under täcket, och kanske, om jag inte är för trött, att jag tar och läser ett par rader ur min fjärde bok av Fredrik Sjöberg för i år innan jag släcker lampan. "Ge upp idag, annars kan det vara försent" heter den. Det blir nog bra.

Janis Joplin - Little Girl Blue

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar