onsdag 17 oktober 2018

Brittsommar


 Alltså, den här hösten. Britt hade namnsdag den 7 oktober och idag slogs rekordet, all-time-high temperaturmässigt sedan mätningarna började göras. Vad händer, är det meningen att man ska bli orolig nu, eller kan man få njuta av värmen utan dåligt samvete? Skönt är det, i alla fall, att slippa komma hem till ett nedkylt hem, och att kunna gå ut i skogen, eller köra till jobbet utan jacka.


 


Morgnarna har varit väldigt dimmiga och rejält fuktiga, och idag låg dimman över markerna på hemvägen också. Handdukarna som hade hängt ute sedan vi simmade i tisdags var ännu fuktiga, så dem fick jag plocka in. Hos vännen i Ljungbyhed blommar hästkastanjen på bar kvist, eftersom löven har fällts, och hennes Moschataros har remonterat igen och blommar nu för fullt. Här hemma har det varit för torrt, så i min trädgård har inget blommat sedan i juli.



Domherrarna deppar, tranorna gav sig iväg för längesedan, och ute i skogen trallar steglitser, gråsiskor och bergfinkar i kör med inslag av ett och annat trumsolo från gärdsmygen. Färgerna är magnifika, för att inte glömma dofterna, och längs med Rönne å kan jag promenera torrskodd hela vägen från Forestad till Kättabro. Vore det inte för älgflugorna, så kunde jag nästan tro att jag dött och hamnat i paradiset.



The Verve - Bitter Sweet Symphony

2 kommentarer:

  1. Ja, nu är det ljuvliga dagar! Jag önskar jag kunde vara ute mer... :)

    SvaraRadera
  2. jag med ;) men jag klagar inte! tack vare utbrändheten etc har jag mer tid över för sådant som jag verkligen gillar

    SvaraRadera