tisdag 8 maj 2018

Stängt mellan hägg och syrén



Jag gjorde alldeles rätt att ta ut en vild semester alldeles precis nu. Det fantastiska vädret har lockat fram näktergalen och kartfjärilarna och jag har läst under björkarnas skugga i hängmattan och påtat litet i trädgården, metat i gölen, tagit litet sköna promenader, och träffat goda vänner. Några avstickare har det blivit till Köpenhamn, tösen har haft en matlagande kompis från Turin på besök, och så har jag varit på besök på nya arbetsplatsen och sett hur en fredag fungerar där. Tänk att vi kommer att ha lunchstängt och får handla frukt under arbetstid! H på gamla platsen rapporterar om fortsatta missförhållanden, och om hur chefen envist gräver sin egen grav genom att vara otäck och hotfull mot kunder och personal. Det var hög tid att ge sig av, en sådan chef går det inte att värja sig mot innan han drar med sig alla i fördärvet, som anställd har man ett rykte att värna, inte bara hälsan. H menar att det går att hantera, men jag ska se vad jag kan göra.


Nu sluter sig trädgården omkring oss, och sittplatserna är lummiga och doftar hägg. En vän har varit i Italien och tagit med sig litet gott att dricka hem, förrådet av röd vermouth är snart slut efter alla skönt gassande kvällar... Idag blir det en turné runt nordöstra Skåne för att kolla in ett par parker tillsammans. På Hovdala blommar nu barocktulpanerna, och så har Wanås haft premiär för årets nytillskott. Det blir en fin semesterdag, till.



Och litet a propos det där med semester. Att semestra i närområdet är inte fel... och sluta upp att tro på teknikens lösningar och bättre motorer när det är våra vanor som sabbar klimatet. Jag blir ursinnig på människor som tror sig veta bättre än tekniken själv. Varifrån tror ni material från batterierna kommer, och för hur många är dessa beräknade? Och hur kommer det sig att filosofer och författare under tider där resande verkligen var en lyx faktiskt var mer storsinta och förstående än väldigt många människor är idag. Åh vad jag avskyr hycklare i godhetsmantel.
Turismens koldioxidutsläpp är fyra gånger större än tidigare beräkningar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar