söndag 29 oktober 2017

satsigt


Det senaste uttrycket jag har lärt mig är Satsigt. Det ska betyda ungefär pretentiöst utan att det är pretentiöst på riktigt, eller något som man lägger ner mycket energi på för att det ska bli riktigt jäkla skitbra, helt enkelt. Gårdagens middag var en sådan, och man skulle väl kunna kalla arbetet med att bestrida en bluffaktura från Capio Citykliniken i Kristianstad det, också; Tre långa samtal, två mail och en polisanmälan, en massa tid och energi en hade kunnat lägga på annat, bara för att kunna sova gott, för Satsigt!



Men så finns det andra grejor som är satsiga, bra saker med, förstås. Jag är knappast lyxlirare, om man jämför med kreti och pleti, men ibland ryker det till i plånboken och jag köper mig något som jag absolut inte behöver, som den där boken jag hittade hos en av vännerna på fejan.
Sådant är oerhört Satsigt!
Och ibland lägger jag tid på saker som jag inte trodde jag skulle gilla, och märker att det är right up my alley. Då satsar jag på mig själv. Det är jätteSatsigt!

Så om du som är yngre än 50 bast skulle tycka att jag lever ett torftigt liv som inte satsar på yoga, köper mig en resa till Bahamas, eller handlar oxfilet på fredagen, då kan jag meddela dig att jag inte far illa av det. För jag unnar mig tystnaden, lugnet, friden och lyxen att inte ha något att göra alls, åtminstone en dag i veckan.
Se det är Satsigt, det!


1 kommentar: