lördag 30 juli 2016

per go la la la la la



så var den äntligen klar, min pergoladröm. Den blev sådär sinnlig och knotig som jag hade hoppats och vindruvan tycks trivas där den nu ligger och vilar på knotiga grenar. Jag är synnerligen extra nöjd med att ha undvikit byggvaruhusens och de raka vinklarnas snabba död åt ett gammalt torp, något jag har fått bevittna alldeles för ofta häromkring. Folk kör och handlar kasst tryckt och snabbvuxet virke och tror att det ska spara tid och pengar, men om fyra år kommer de behöva byta ut och förbättra skiten, och ovanpå allt har de fått panik över de bristande 90° vinklarna hos hus och trädgård, och sätter igång att schakta upp, räta ut och byta ut allt gammalt och skevt och charmfullt som en gång utgjorde torpets själ. Man borde inrätta körkort för torpägare, bannemej, och införa förbud för lågkvalitativt byggvirke, tammejfan.

Runt bordet och stolarna ståtar nu en kolonnad bestående av åtta färska knotiga unga ekar. Det syns inte ens att jag har decimerat beståndet inne i det lilla skogspartiet, utan rosor, hasselbuskar och undervegetation har nu fått mer sol att gotta sig åt, och regn med för den delen för nu regnar det som sjutton och väl är det. Igår försökte jag tvätta en maskin som stannade inte mindre än sex gånger på grund av dåligt vattentryck, så trädgården och jag är väldigt nöjda med väderupplägget.

Nu blir det en kanna hett ingefärste, en filt och en ny bok i dörrhålet där jag tillfälligtvis satt fåtöljen för att torrsockad kunna titta på regnet som smattrar där utanför. Och när solen kommer kommer jag att kunna sitta på världens bästa skuggiga plats under vindruvorna. En är bra på abrovinker!

Ramble On!

2 kommentarer: