torsdag 8 oktober 2015

Ocean chemistry

"The ocean provides special marine environments inhabited by extremophiles that thrive under unusual conditions of temperature, pressure, and darkness. Such environments include black smokers and cold seeps on the ocean floor, with entire ecosystems of organisms that have a symbiotic relationship with bacteria and hydrocarbon compounds that provided energy through a process called chemosynthesis."


det tog en timma innan jag kände samhörighet idag. Ibland är det som om jag har spärrat av mig själv och då märker jag inte av omgivningen förrän efter en stund. Böcker jag läser, musik jag har lyssnat till, väder och drömmar gör så med mig och jag måste beordra mig själv att lyssna till omgivningen. Gå ut. Och när jag väl befinner mig mitt i naturen och det går upp för mig, då händer något med mitt inre. Jag vaknar och öppnar mig igen.  Blicken höjs, dofterna kommer till mig, ljuden hörs igen och de inre dimmorna skingras. Men jag måste anstränga mig till det yttersta. Det är inte alltid känslan vill mitt bästa.

Jag har funderat mycket igen, mest på hjärta och smärta. Jag är en banal person, i en banal liten värld. Kommer att tänka på G, hur vi träffades i Paris, hur vi fann varandra i en förort till London och hur vi skildes åt på perrongen. Hans sista ord. Alla de vackra brev jag fick, år efter år, tills han slutligen tröttnade på att aldrig få svar. Jag har dem kvar, minns hur jag med svårighet försökte besvara dem. Brev efter brev med misslyckade formuleringar som skrevs och kastades. Hur svårt det var att sätta ord på känslorna, jag ville skriva att jag saknade hans musik, hans humor, värmen från hans kropp. Hur kan en person påverka en annan efter två veckor, en sommar? Kemi? Tiden gick och det blev svårare att formulera sig. Så en dag hittade han mig på ett av de sociala nätverken och vi fick kontakt igen efter 25 år. Timingen var perfekt. Det var perfekt. Men min feghet och känslan av att inte kunna uttrycka mig tillräckligt på ett annat språk gjorde att jag förblev tyst, och så började vår ordlösa kommunikation. Hans musik har länge varit viktig i mitt liv och jag vet att han vet det. Musik påverkar oss på ett närmast magiskt vis, den flyter genom ordlöshet, saknad, oro och år. På Spotify kan vi se varandras senaste lyssningar och där påverkar vi varandra, fortfarande. En hel ocean av tid och vatten flyter mellan oss och ändå.


Trees - Polly on the Shore 

Rudimental - Never Let You Go

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar