måndag 5 oktober 2015

minnen från en barock klostercell


helgen över och jag är trött och litet mör. Mycket skratt och kramar och god mat och dryck har det varit, en del barlast har skakats av och mycket sinneslugn har vunnits.

Lördag på middag hemma hos bästa vännen vid slottet. Champagne och ostron, gös och vit bourgogne, ost, glass, cigarr och armagnac... i källarvåningen har T och jag var och en ett eget litet rum, där tjocka väggar av gråsten, små fönstergluggar och tunga barockmöbler skapar känslan av en lyxig klostercell. Inget påminner om vardagen, här nere är du fredad. Och om morgonen vaknar man av steg från trägolven på ovanvåningen, en vänlig signal att det är OK att gå upp. Dusch, ombyte till något bekvämare. Tösen ligger och läser tidningen från det mjuka morgonljuset som silar genom springan under rullgardinen. Frukost framför kakelugnen. Svart, svart nymalet kaffe och valnötsbröd. Samtal och skratt till Mozart. Utsikten genom de höga fönsterbågarna är som en tavla av Aelbert Cuyp. Kossor, böljande engelsk park, ekdungar, stengärden, allt höljt i markdimma. Timmarna flyter och när det är dags att köra hem har vi samlat vackra intryck som räcker för resten av veckan.

Hemma blev det bullbak till den gemensamma glad-playlisten, och tösens tekniska förmåga fick den lånade musikanläggningen att låta riktigt bra på toppad ljudnivå. Inget gör själen lika glad som en god middag, kul minnen, bulldoft och söndagskrigsdans.

Nu kaffe och tankar, jag laddar en stund till innan jag ger mig i kast med vardagen, det har jag råd med.

Jorma Kaukonen - Genesis
Canned Heat - Time Was

John Coltrane - Alabama

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar