måndag 15 augusti 2011

Echinacea purpurea

att beskriva sig själv är verkligen inte lätt, särskilt som man som jag ser jaget som en blandning av andras förväntningar och egenbilden. När egenbilden är en produkt av minnen och erfarenheter, drömmar och förväntningar, vem är då "jag" egentligen? Bloggen du nu har hamnat på är en av dessa otaliga försök att definiera en profil. Ett försök att ta plats, se bilder, tolka skeenden och meningsfullhet i en värld av tillfälligheter, till synes slumpmässiga och momentana. Jag slår i ett synonymlexikon för ordet tillfällig och finner 15 ord som beskriver känslan av att inte finna sin plats. Samma lexikon erbjuder mig 30 ord som korrelerar med ordet säker.

Naturen har länge fått definiera ståndpunkten att vi lever i ett planerat och meningsfullt nav. För inte kan knappen hos Echinacea Purpurea eller hårvirveln hos ett nyfött barn ha kommit till av en slump? Religion, matematik, filosofi har skapat ramarna för vår mänskliga tillvaro, dessa har samlat ihop och kontrollerat, befäst och domderat alternativa och luddigare tankar kring varat. En tredimensionell värld i en tvådimensionell klädnad, möjlig att utforska, förstå och förklara... men känslan, intuitionen, alla de inre händelserna som gör livet värt att leva har vi ännu svårt att definiera med logiska metoder. Det är den - känslan av det oerhörda, det som inte går att förklara, det är den friheten jag vill ta tillvara på här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar