tisdag 16 augusti 2011

balans


det finns bilder man vill minnas och gärna återvänder till när vinden blåser snålt. Det finns även bilder som man helst vill glömma bort. Det sägs att minnet utvecklas efter treårsåldern, men jag vet inte om jag kan hälla med om det. Själv minns jag saker som måste hänt tidigare, även saker som inte kan bero på foton eller diskussioner. I rädslan för att lagra smärtsamma minnen har jag utvecklat ett selektivt minne för de soliga, döm mig gärna för att vara drömmande och världsfrånvänd men det har varit en framgångsrikt recept för att kunna överleva. Inför terapin igår hade jag laddat upp med de mindre vackra minnena, vilka nu har fått ledsaga mig under den gångna veckan. Jag hade noga sett till att mina närmaste inte befann sig i närheten då... jag ville skona dem helt enkelt. Minnen som jag framgångsrikt sorterat in och överlevt plockas fram och dammas av. Kanske alldeles för många och för snabbt för att kunna bearbetas under en timmes terapitid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar