torsdag 18 augusti 2011

kontraster

jag har ofta beskrivit mig själv som älskare av kontraster och motsatser. Det kan vara en livsstrategi med tanke på att livet ofta tar tvära kast, men det kan även vara ett sätt att se världen an, en personlighet. Mina specialintressen har alltid legat kring sådant som på något sätt har relaterat till känslor och impulser. Jag ägnar mig ibland åt de mest monotona saker som simning eller långa promenader, för att få utlopp för och tid att fundera igenom sådant som händer omkring mig. När jag var svetsare kunde jag njuta av att befinna mig omsluten av hjälmens totala mörker. Bland de skönaste ögonblicken var när svetslågan helt följde mina impulser, min egen vilja och förmåga, när jag kände kontroll över de få element omkring mig som behövdes och att det bara var jag själv som bar ansvar för slutresultatet. Känslan av att kunna påverka sin situation är nämligen ingen självklarhet, något jag har blivit varse på senare tid. Livet utanför svetslågans monotoni var vid den tiden kontrollens raka motsats och skapade en skön balans till det livet. Jag älskade mitt bohemliv, med staffliet uppställt och hantverksverktygen redo. Det var ett underbart kaos av färg, doft och ljud som jag och sambon hade skapat oss i en gammal torpedverkstad med tjocka tegelväggar och djupa förnsternischer, helt enligt våra egna premisser och ideal. Vårt största rum, förutom ateljén som åtskildes mot bostadsdelen med en enorm japansk skjutvägg, var badrummet med ett gammalt gjutjärnskar i mitten och stora djungelväxter som skapade en lummig, fuktig grön oas runtom. En sinnenas bostad. Som lerduveskytt kunde jag ge uttryck för min förmåga att fatta extremt snabba beslut. Min gren var Sporting, vilket innebär att duvorna du skall krossa kan komma från oväntade håll och höjder och är utvecklad för att ge utlopp för ett sjätte sinne, intuitionen. Intuition kan beskrivas som en intelligens som står i diametral motsats till den logiska och kalkylerande, viken jag med tiden har uppfattat som den mest lönsamma av förmågor... lönsam sett ur både mänskliga relationer och ekonomiska termer. Att vänta och se tiden an har varit ett föredöme och rättssnöre hos de flesta kulturer och ofta beundras zen-buddhismen av den anledningen. När jag faller för en person har det alltid varit någon som förkroppsligar min egen motsats, nämligen den långsamma, kalkylerande typen. För att sådana motsatser skall kunna fungera ihop behövs en grundläggande respekt för varandras lika värden. Yin och Yang eller Zen-cirkeln som den även kallas får illustrera hur viktigt det är med balansen mellan kontrasterna och att de båda måste får finnas för att helheten skall bli total. Tankar på maktbalans finns inom de flesta kulturella yttringar och holism bildar även grunden inom zen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar