onsdag 26 juli 2023

full av mind



 Det är gärdsmygens tid. Under taksprånget och från lindhäcken hörs den sjunga så innerligt att det är som om den skulle explodera av all sin vilja till liv. I morgonsolen syns hans lilla skugga styvt hoppande mellan hängrännan och taket, över till någon eller något - kanske är det ett bo där inne i häcken? Jag har inte klippt den sidan i år, och lika bra är det. Just nu sitter han på en mosstuva på taket och kikar över sina domäner, lysande varmt rödbrun i solen och med den lilla stjärten sträckt som en lans. I skogen växer kantarellerna och aspen rasslar stilla. På vägen, som snart tar mig över norra länsgränsen, ska jag lyssna vidare på P2 och försjunka i det vackraste som någon någonsin har skapat, det som hörs där är fullkomligt kongenialt med småvägarna genom ett älskat landskap som andas stillhet, frihet, helhet och ro. Sedan, när jag är fullmatad av skönhet och laddad av energier, skall jag ge tillbaka till dem som lyssnar på berättelserna om konsten, drömmarna, och längtan. 

 I går morse, under det att jag lyssnade på några missade avsnitt av filosofiska rummet, kom ordet mindfulness upp i sammanhanget. Jag reagerade starkt fysiskt, det var det enda antipatiska som grumlade morgonteet. När Åsa Nilsonne talade målades ordets raka motsatta innebörd upp för mitt inre, där befann sig en hårt hållen person med rösten präglad av tillbakahållen ilska och stress. Undra på det, tänkte jag, när all tid vi har, varje mätbar sekund måste fragmentiseras, beskrivas och ekonomiseras. Det är som med det mesta som har beskrivits under modern tid - det kan bara bli fel. Vi har en kropp, ett liv och en fantastisk förmåga till njutning. Det är allt vi behöver veta. Allt annat är naivt. Fråga Huxley...


Lilla Charles, sov sött i frid - Ola Sandström och CM Bellman

 

Den 30/7 skrev sociologen Johan Alfonsson detta vansinnigt träffande och roliga inlägg på DN kultur. "Se för guds skull till att återinföra förmögenhetsskatt så att medelklassen kan återgå till att njuta av livet!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar