onsdag 6 april 2022

vakna

Fransisco de Goya 1810-15, Los desastres de la guerra.

 Kom igen. Kom igen, du som trodde att krig kommer med en manual och följer en agenda, går enligt plan och kan fjärrstyras. Kom igen, om du trodde på abstrakta resonemang kring rättigheter och skyldigheter, på lagar och förordningar, som reglerar och ramar in. Kom igen, du som trodde att krig föder hjältar, att soldater är uppfostrade till gentlemen. Kom igen, om du trodde att mänskliga rättigheter plötsligt gick före äganderätten, och att lagar är allmängiltiga och universella. Krig är motsatser, de föder motsatser och lever på motsatser. Krig är allt som ett treårigt barn aldrig skulle drömma om att göra mot ett annat. Om du trodde något annat eller är förvånad över vad som sker, kom igen. 

 

Fransisco de Goya 1810-15, Los desastres de la guerra.

 

Krig är förödelse, död, stank, förruttnelse, förnedring och smärta, oavsett var och när det sker. Det finns inget mer att säga. Fråga den som har varit med, det finns med stor sannolikhet någon i din närhet, en släkting, någon du känner eller arbetar med, som kan väcka dig ur törnrosasömnen. 

 

Fransisco de Goya 1810-15, Los desastres de la guerra.

Den mediehysteri som nu överöser oss i en kapplöpning av vidrigheter skapar en skock duktiga idioter. Resultatet är att vi fattar oöverlagda och känslomässiga beslut kring NATO-medlemskap och lägger resten av vår tid åt att hinka öl och gapa okvädesord över två motståndarlag, den bistra sanningen och krigets verkliga logik är att det är precis detta som kallas BNP. Samtidigt som vi skickar vapen och underhåller krig på håll, smälter nordpolen och kollapsar Amazonas. Men vem bryr sig om det som vi verkligen kan göra något åt, sådant är ju bara asjobbigt? 

 

Fransisco de Goya 1810-15, Los desastres de la guerra.

 

När Fransisco de Goya skapade bildsviten över det spanska självständighetskriget var det med hjälp av minnet och fantasin, dagens fotografer använder sig också av teknik, men avbildar någons älskade vän, släkting, krossade dröm och verklighet. Det är stor skillnad. Och, jag säger och, hade någon frågat en bildvetare under det tidiga skedet av det ukrainska kriget skulle hen kunnat varna för folkmord. Att medvetet, strategiskt och målinriktat sikta in sig på museer och bildkonstnärer med nationalistiska förtecken säger mycket om den framtida utvecklingen. Redan den 28 februari förstördes Maria Primatjenkos museum. Den 9 mars skriver CNN om händelsen. 


Duncan - Paul Simon




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar