söndag 4 juli 2021

Juli

 Tänk att vi redan är där, Juli månad. Idag infann sig semesterkänsla när jag satt i trädgården, ett slags melankoliskt lugn som jag får ibland när saker känns rätt. Jag kallar det för mellanläge eftersom jag varken behöver vara rädd för att förlora glädjen eller för att bli alltför dämpad. Mellanläge är en känsla av jämnmod, när man slipper bry sig om annat och kan koncentrera sig på en sak. Jag försvann in i boken en stund, sådant gör jag alldeles för sällan eftersom det alltid är något som måste göras. Inte så att det är betungande alltid, för jag gillar att göra saker i trädgården, men ibland måste man sitta ner och njuta av det som har skapats. Jag har tagit mamma på utflykt till Vildrosor och höns, fyra fönster är färdigskrapade och omkittade, och plymspirean under vardagsrumsfönstret är väck. Den tog jag bort under dygnets hetaste timmar igår under det att jag blev biten av etthundra ettriga regnbromsar, minst. Åskvädret kom sedan minuten efter att jag hade slängt rötterna på komposten, så antingen var det jag som planerade rätt eller så hade jag bara osedvanlig tur. 

Idag däremot har jag bara varit lat. Jag har läst, cyklat och simmat och hälsat på en kompis, läst litet mer, och gjort en söndagspizza för att fira att nu har jag en vecka kvar till semestern. Det ska bli härligt. 


Bob Dylan - I'll Be Your Baby Tonight

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar