söndag 30 december 2018

Gott Slut



Igår tog jag årets sista långpromenad, och under hela rundan log jag. Året jag snart lägger bakom mig har varit gott för egen del, även om en del smärre missöden har inträffat, och även om större frågor än mitt ego fortfarande är akut, klimatsituationen är en sådan fråga som jag uppehåller mig med och oroar mig för, dagligen.


En del viktiga beslut är tagna i år, bland annat har jag sagt upp mig från en fast deltidstjänst och hoppat på ett ostadigare vikariat med utökad tid. Min dotter har i skrivande stund lagt halva gymnasietiden bakom sig, hon trivs med de nya vännerna, både på skolan och på annan ort. Uppgifterna och ansvaret, som kommit med skolarbetet och min utökade arbetstid, har fått henne att växa som människa. Idag vill jag lätt påstå att hon är min allra bästa vän.

Mamma fick slutligen sin hjärtoperation, efter fyra års stadigt nedgående och allt sämre kondition hade hennes kropp nått vägs ände. När akutpersonalen fann henne var lungorna nästan helt vattenfyllda som ett resultat av hjärtsvikten. Klaffarna var helt förstelnade. Idag är hon rökfri och alkoholberoendet är stabiliserat, om det är på grund av att hon är hemförlovad får framtiden utvisa, men hon säger att hon mår bättre än på mycket länge, och hon kan inte förstå att hon har kunnat slänga så mycket pengar i sjön.

Under året som har gått har jag startat två utställningsprojekt, ett har handlat om flyktingsituationen och skapades av den syriske fotografen Mustafa Jano Janographic, som vid utställningen hade återvänt hem efter nära fyra års kamp för att få hit sin familj, förgäves. Det senaste och pågående projektet är en retrospektiv utställning om Hans Arnold, ett drömprojekt för två av mina vänner som även har axlat större delen av ansvaret och intäkterna. Med den utställningen för ögonen ser jag fram emot ett nytt år. Ingen vet vad som händer bak kröken, och tur är det.

Jag är ganska dålig på att göra tillbakablickar och har aldrig sett mig som särskilt nostalgisk. Med åren har den glättiga delen av mig fått ge vika för en allvarsammare personlighet, därmed inte sagt att det ena är värdefullare än det andra, balans är viktigt.
Nu önskar jag er alla ett riktigt Gott Nytt År, för egen del hoppas jag på samma mått av balans mellan eftertanke och framsteg som det gångna året gav. Kanske jag snart klarar av litet äventyr?


Before Today - Colour Your World

2 kommentarer:

  1. Men åh! Är du involverad i Arnoldutställningen? Vad roligt! DEn har jag tänkt se ju! :)

    Gott nytt år! Kram!

    SvaraRadera
  2. Men vad roligt, Magda! Välkommen :)

    SvaraRadera