måndag 28 augusti 2017

Roots




I torsdags ringde läkaren från vårdcentralen för testresultat no. 2 angående borrelian. Det förklarades i yviga ordalag att mina utslagsvärden har åttafaldigats, men att de ändå inte är trovärdiga eftersom laboratoriet har bytt rutiner mellan testerna. Jag fick sålunda gå från att vara förstående, tröstande och överslätande gentemot läkarens icke-svar, till att beskriva problemet för mig själv ur ett meta-perspektiv. Det är så jag gör. Nu blir jag remitterad till Helsingborgs lasarett och får vänta ytterligare en tid, hur lång vet ingen - innan jag får nästa svar. Utöver den nästan förlamande tröttheten har jag börjat få obegripliga smärtor i nacken och huvudet, värst är det bakom ögonen, och jag undrar förstås när det ska gå över. Ingen vet. Jag har i alla fall fått lära mig avbryta smärtan genom akupresssur vid tummens mjukdelar och det är ju bra.

På fredagen kom en VVS:are och gav mig nödhjälp med vattenproblemet. Den läckande vattenberedaren på vinden är nu urkopplad och den andra, i köket, testas nu efter att ha lokaliserat en utlöst säkring. Läget innebär att jag åter har vatten i kranarna, slipper översvämning, och kan låta läckaget torka ut i väggar och tak på lillstugan. Dock verkar det som att jag eventuellt måste köpa mig en ny beredare eftersom termostatet på beredaren i köket har ballat ur och bara kör på högsta hettan. Jag får låta installera den nya när rörmokaren har tid och jag har råd. När vet ingen.

Plötsligt avbrott

I helgen har jag tagit sköna promenader, blivit överrumplad av ett gäng närgångna kalvar men klarade mig undan med huvudet högt, och fångat mig ett skönt gäng blek taggsvamp. Svampen blev till middag och sen sågs det bra film ihop med en kär vän. Mycket god mat har det varit, och sköna samtal och vackra vyer, sådant som norra Skåne är bäst på, när det gäller. Dessutom har det planterats ett vårdträd som ska få växa sig starkt och stort på nya orten. Utifrån den tidsramen ter sig mina små bekymmer likt en liten tarvlig suck i stormen.

Möh!

Jo, a propos generationsromantik... jag har nu sett 11 avsnitt av Game of Thrones och törs därför säga: Vilken högerpropagandistisk smörja! Att våld, sex, hat och vedergällning säljer, och att det är sådant Trumpeter och Hitlerianer vet att Common People tröstas av, det visste jag, men att så många av mina progressiva vänner har gått i den gamla reaktionära fällan skrämmer mig. Herreduminskapare.
Men. Jag är inte värre än att jag fortsätter se, för även jag kan ta fel.

Den er lumsk


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar