onsdag 9 augusti 2017

Rain plans

en otypisk läsplats för sommaren -17
Denna sommar, vilket skämt. Jag försöker att se fördelarna med dryga tre veckors idogt regnande; att brunnarna är fulla, att markerna är mättade, att det aldrig har varit så grönt och att resebyråerna och bokhandeln firar lagerkransade segrar men det är svårt att inte vara sur, och då menar jag dyngsur, på faktum att om en vecka är jag tillbaka till normalitetens tidiga uppstigningar och de soliga arbetsdagarna igen. Tvi.

Under de generöst tilltagna, två (!) soldagarna, som  under början av veckan valde att gästa oss sumpråttor och vattensorkar i nordvästra Skånes inland, valde jag att dränka mig i litteratur som berättade om soliga länder där allt annat än struparna är torra, och öden som är långt värre än en fattiglapps futtiga regnsommar. Tidigare loppisfynd av tio obrukade bundna böcker för 70-lappen innehöll en bok av Llosa som jag inte hade läst än, så med Samtal i katedralen som utgångspunkt började min kavalkad av lästa och olästa böcker av en och samme författare, och tro mig och alla övriga som har läst honom - man tröttnar aldrig. I Llosas värld av berättarkärlek varvas varmaste sensualism med iskall masochism och han tar oss med på resor som antingen hade varit helt omöjliga eller fruktansvärt farliga att utföra i verkligheten. Jag säger bara: Maken till man att beskriva våld och ofog, för att i nästa kapitel vältra sig i vältaligheter och ömsint kärlek, för att därefter och med djupaste humor och vassaste ironi såga sin egen genre vid fotknölarna. Llosa tröttnar jag aldrig på, hans realism delar jag gärna om och om igen, liksom hans inställning till livet.

Jag varvar böckerna, medvetet okronologiskt, för att en eventuell, politisk machiavellism (för den risken måste jag ta när jag läser en politisk författare) ställer sig vid sidan av, och låter det mänskliga ta överhand. Blockpolitik, ideologisk blindhet och fåfänga är jag så hjärtinnerligt trött på.

Läslista
Den stygga flickans rackartyg (2006)
Tant Julia och författaren (1977)
Bockfesten (2000)
i mån av ljus och lugn fortsätter jag nu med:
Samtal i katedralen (1969)
Det gröna huset (1966)
Death in the Andes (1993)
och när lönen kommer ska jag införskaffa
Den blygsamme hjälten (2013)


Israel Nash - Rain Plans
Spidergawd - Empty Rooms

Ulf Lagerholm 2017


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar