måndag 14 augusti 2017

bara för att


I solen, på trappen och med boken i hand. Ljuden av gärdsmygen, rödstjärtungen, den nyfikne rödhakeungen, katterna som spinner och radion från köket längst in. Det är prydligt och rent, grönt och frodigt. Liksom i skogen, ensam, omgiven av det vackraste jag vet; doften av fuktmättad jord och solbemängd ozon, lätta vingar och skira blad som ger vika för vindpustarna, solglimtarna som fylls av dansande fjärilsvingar, komna ur ingenstans, bara för att. Stigen inåt skogsgläntan, vindlande.


 Att spräcka en solbelyst vattenyta, känna vattnets hastiga temperatur omge kroppen och bli ett med elementet. Omkring mig färger, över ytan varm orange, himmelsblå, elektrisk turkos, skummande vitt, och under ytan den böljande breda svarta linjen som ger riktning, runt omkring alla nyanser av blått, turkos, grönt och silver. Världen i fraktaler.


I morgon är det arbetsdag igen, och just nu tänker jag att det kommer gå bra. Jag känner mig starkare än någonsin, lugnare, friare. Om en vecka får jag se hur det är, men just nu lever jag.

Summertime - Ella Fitzgerald

The Difference Between Solitude and Loneliness - Big Think

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar