måndag 15 februari 2016

vårmåndag

och så kom solen

det är måndag och veden är intagen, sådant går fort eftersom det största och tyngsta arbetet gjordes under våren, då 10 m3 ved fraktades med skottkärra och staplades inne i skogen. Drygt en tredjedel klövs senare till kaffeved och staplades i två av mina små utrymmen närmare huset. Jag har plockat rent, veden ligger torr och nu krävs minimal planering och arbetsinsats, det är bara att hämta in så att det räcker för tre dagar, om inte temperaturen understiger -3° för då krävs större och fler klampar.

Ute sjunger siskor och talgoxar och fågelfröna jag köpte i höstas lockar till sig en skön blandning matgäster. Det lönar sig att handla med omsorg.

Nu njuter jag av mitt kaffe medan Nick Drake sjunger i bakgrunden, ett ljus är tänt och snart ska veckans middagsgryta planeras. Det blir nog något med de indiska kryddorna som en vän tagit med från sin resa och om man blandar tre sorters linser blir konsistensen väldigt snarlik köttfärs, fast så mycket godare, dessutom får linser mig att må så gott...

Jag sover litet ojämnt, ännu, men det har bättrat sig. Kanske det beror på talismanen jag fick av en vän och som står och vakar över mig från bokhyllan intill sängen....eller så beror det på att ljuset är här. Idag, denna första dag som vi i Skåne kan skryta om vår utöver bara känslan, berättade en vän om bofinkssång och jag hörde själv taltrasten sjunga en tidig morgon under förra veckan, närmare bestämt den 11/2. Sådant är alltid välkommet.

Livet är det som pågår, vad som har hänt har hänt och det som sker får ske. Med litet planering och rutin kommer jag att kunna göra små resor framöver och sådant ger nuet en skjuts i rätt riktning. 

2 kommentarer: