fredag 14 juni 2013

And She Closed Her Eyes

Stina Nordenstams album från 1994 har av tidningen Sonic nominerats till no.1 av de skivor svenskarna minns bäst genom tiderna. Även jag har minnen från denna eminenta skiva. Minnen som har varit så hårt knutna till hennes röst, musiken och stämningen har gjort att det länge har varit svårt att lyssna till den utan att slungas tillbaka till det året. Jan Johanssons underbara album Jazz på Svenska kom på tredje plats i samma nominering. Hans skiva lade fundamentet för mina drömmar och var ljudmatta under åren på hantverksskolan i Dals Långed. Jag minns fantastiskt duktiga Ulrika med jazzrösten som blev elev hos Esbjörn Svensson men som idag arbetar som anställd vid Bengtsfors kommun... drömmar. Det var en ungdom med konstnärsdrömmar och villkorslös kärlek, där dagarna aldrig liknade varandra och nätterna var fulla med upptåg. De fick aldrig ta slut, sova kunde man göra som pensionär...Stockholm, konstskolor, planer. Nåja, det har gått en tid och jag tenderar alltid att se tillbaka med rosafärgade glasögon, men jag lyssnar gärna på albumen igen och hoppas att T också kan få tro på framtiden och strunta i konventioner och krav. Skolavslut idag.


Stina Nordenstam – So This Is Goodbye
Jan Johansson – Visa Från Utanmyra
Esbjörn Svensson Trio – From Gagarin's Point Of View

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar