torsdag 7 februari 2013

Jante! en vanlig man


Jag hörde att kvinnor som utsätts för näthat varnas av polisen för att uttala sig om vissa ämnen, särskilt rasism, miljö, feminism. Jag ser att försvarsverkets nya kampanj "vad håller du på med" använder sig av utstuderat kulturella miljöer för att definiera sig som kulturveklingarnas machomotsats med ett antaget högre, humanitärt syfte. Jag vet att kvinnor med mörka anlag blir betraktade med stor skepsis i arbetslivet, medan de lika enkelt kan betraktas med stort begär på bild. Jag förstår att färgen rosa är provocerande nog för att namnge ett band med uppkäftig image. Jag har lärt mig att det går fint att resa på egen hand i Europa som flicka, om man har mörkt hår och ser ut som de flesta gör på platsen. Jag vet hur svårt det är att sticka ut som duktig flicka när man läser på en mindre ort. Jag kan aldrig någonsin sälja in mig som kunnig inom ett område som inte anses direkt lönsamt hos Af.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar