torsdag 7 februari 2013

gnäll

Det har varit en tung vinter, på många vis. Hör på radion om 200.000 svenskar som tjänar för litet för att kvalificeras för en vanlig sjukpenning, det handlar främst om ensamstående, äldre kvinnor, invandrare.

Influensan har satt sig i luftrören och jag hostar hela nätterna. Fick rådet att ringa min lokala doktor, men han sitter två mil bort, enkel resa. Med tanke på hur överbelastad sjukvården just nu är av influensapatienter och snart sportlovspatienter, så inser jag hur oerhört mycket kraft jag kommer att behöva för att orka ta mig dit, köa, betala för medicin jag inte tror på bara för att känna mig gnällig, att jag hellre stannar här och gör ingenting. Dricker te med honung. Veden sinar och skottningen har uteblivit men jag har gjort mitt val, snart kommer en vår.

2 kommentarer:

  1. Jag lägger en virtuell, mjukvarm sjal i vackra blå färger om dina axlar... och skulle gärna kånkat in lite mer ved till dig om jag bott närmare...

    SvaraRadera
  2. <3 tack snällaste Magda, den ligger där nu.

    SvaraRadera