söndag 10 februari 2013

1977

en del saker kommer man inte loss från. Vissa år, t.ex. förblir särskilt betydelsefulla, ständigt närvarande, alltid där oavsett man vill eller inte. Min pappa gick bort efter en tids sjukdom 1977 och det är tråkigt att behöva dras med de sorgliga minnena från den sista tiden men så är det. Jag ser fortfarande hans allt tunnare kropp från sjuksängen och jag kommer alltid att minnas den sista måltiden vi tog tillsammans. Där, på lasarettet i Malmö. Räkcrèpes från Olga´s. Jag fick inte i mig en bit. Jag kommer nog aldrig någonsin ifrån minnena, även om jag har försökt på senare år, men tiden har gått för långt och det finns ingen som vill eller kan göra mig sällskap i jakten på soligare minnen.

Jag kommer alltid att sakna min pappa. Han kommer ständigt att finnas i bakhuvudet när jag ser en man jag tycker om. Hans ideologier och livsstil kommer jämt att vara min ledstjärna i valet av partners och trots att jag är medveten om detta kommer jag aldrig att bli kvitt känslan av att för evigt vara på jakt efter en motsvarighet. Tack vare honom har jag haft en rad vänliga, generösa män. Tack vare pappa har jag sluppit bli skadad, jag har känt mig älskad, jag har sluppit vara svartsjuk, jag har lyssnats på, mina ord har varit viktiga. Jag har vågat läsa på universitet och högskolor.
Tack pappa

Jukka Tolonen – What Went Wrong
Stanley Myers – Cavatina
Géza Anda – Piano Concerto No. 21 in C major, K. 467, "Elvira Madigan": Andante
Antonio Vivaldi – Four Seasons: Winter 1st Mvt., The
Thorstein Bergman – Omkring Tiggarn Från Luossa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar