torsdag 2 mars 2023

Reason

jag gillar läget


 Vårvintervädret med krispiga morgnar och solvarmt norrläge fortsätter, igår kunde jag sitta vid det upprensade läget vid planket och läsa på inför helgen. En flock bergfinkar surrade över och landade vid asparna, lät sitt gnyende blandas med gulsparvarnas knorr och små lustiga missljud, och bakom allt en ljudmatta av domherrarnas mjuka toner. Två större fåglar kretsade över tomten ett tag, hade jag haft ett starkare okular skulle jag prompt säga kungsörnar. Hackspettarna är jag säker på. Nu är tiden för rop och trumning och de hörs överallt, en större hackspett har kretsat runt tomten och jag har därför inte sett de mindre på ett tag, till skillnad från de dagliga besöken från gröngölingar och spillkråkor förstås. Det finns så mycket njutbara ljud som jag inte klarar av att bestämma. Varje dag är det något nytt som händer. Tranorna har befäst sin ankomst och bugar sig och ropar, de har gjort sig hemmastadda hos Henny igen som alla övriga år. Det är en underbar plats de valt, dessa solbelysta kullar alldeles invid träsken där de säkert hittar mängder av groddjur, trots att människor har farit fram med sina alltmer vidlyftiga pretentioner.  


Caravaggio perkar ut fel fokus redan 1602
 Jag har funderat litet kring andra läten. Ett skorrande missljud kommer från den där historiskt kända diskrepansen som uppstår när människor "löser problem". När övertron på förnuftet krockar med hennes irrationella beteenden. Det som Bibelförfattarna kallade hybris, och som filosofer alltid haft att göra med, och som handlar om människans önskan att ordna och rensa upp i en omvärld som alltid har varit oförutsägbar och gått sin egen väg. Den där fixa idén att bara vi ordnar upp i kaos har satt människan i en position där kaos har blivit hennes enda realitet. Målar vi fan på väggen, så nog är det fan vi ser. 

Nu är det vår i alla fall, några kalla nätter och dagar är att vänta men jag tycker mig se ett ljus där framme. Kerstin Ekman skulle kanske skriva något i stil med De bli no bra, de, om hon någon gång skulle skriva på nordvästskånska. 

äpplena gillar marsfrost


Blessed Relief - Frank Zappa

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar