måndag 13 mars 2023

Helgen v 10

 Helgen har lämnat små förtrollade spår av närvaro efter sig. En säng som är bäddad på ett särskilt vis, små presenter och doftmolekyler som hänger kvar i rummet, och i hjärnan sitter det lilla ekot efter allt snickesnack kvar som ett lyckopiller. Jag vet att tösen har kul saker att se fram emot, både på kort och lång sikt. Alla tunga beslut som gäller framtiden behövde ett avbräck, och bästa sättet att planera är att undvika tankar på allt det praktiska som måste göras, sen kommer alla goda idéer av sig själv. Att mata hjärnan med kul saker är faktiskt viktigare än något annat, och det filosofiska påståendet landar även mjukt i Darwins biologiska teorier om njutning.

Jag har stängt av radion och förser mig med minimala doser av sådant som jag inte kan göra något åt. För även jag planerar för framtiden - det finns ett par saker att checka av redan i veckan, och som kan komma att påverka livet i önskvärd riktning. Men först tänker jag njuta av en brasa, ett nydiskat kök, en pinsamt kitschig bok, och av massor av tid kvar för att tänka på allt som sagts och gjorts och som ska sägas och göras. Vårljuset betvingar alltid marsmolnen, det är en sanning utan modifikation.  

 

Vi ses snart igen -- David Ritschard och Magnus Carlsson hyllning till Södermalms alla arbetarhjärtan

Tempt My Trouble  - Bishop Briggs

2 kommentarer:

  1. Ja, ibland vill man slippa ta in allt från den stora världen!

    Och... jag blir nyfiken på den pinsamma boken! ;)

    Kram!

    /Magda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mest elände som rapporteras just nu, så därför är det skönt att få försvinna in i en bok med ett vackert slut som Där kräftorna sjunger (Delia Owens). Magiska solnedgångar och tantsnusk är duktiga humörhöjare! den finns förstås som film ;)

      Radera