tisdag 31 augusti 2021

Att lära sig flyga

 Vi är nu inne i det sista skälvande slutet på augusti, när getingar och bålgetingar kalasar på äppelskörden, björk och asplöv pyntar trädgården och kantareller står på rad strax bakom den lilla vägsnutten. Allt jag behöver finns inom en armlängds avstånd, vilket tycks mig allt mer sanningsenligt, åtminstone just nu. Att kunna vara ute, hänga tvätten utomhus, känna doften från bondens nyslagna åker och veta att badsäsongen innebär bastu och drägliga inomhustemperaturer, och att jag har några månaders fast lön kvar, gör mig lugn och glad. Vinterfönsterna är på plats, jag har talat med vedleverantörens hustru, sinnet är stillat. Det är en lyx att känna så, jag vet det alltför väl. 

I min omedelbara närhet är världen stillsam och så gudomligt skön att jag ibland tänker att jag måste ha lämnat ett riktigt skitliv bakom. Född in i ett land i fred, med tempererat klimat och möjlighet att se en framtid som kvinna, det är sannerligen inget axiom, och har aldrig varit. Jag ska inte glömma det, inte heller ska jag förminska möjligheten att se det stora i det lilla. Livets ljuvligaste mysterier finns där jag minst anar det, i smaker, dofter, ljud och allt som kroppen fångar upp och hjärnan registrerar. Hjärnan - min bäste vän och värste ovän; just nu älskar jag dig. 

Får man verkligen känna sig så här, när världen runt omkring står i brand och vänner och bekanta blir sjuka på löpande band. En mörk tjeckisk öl med tjock krona hade blivit över från helgens kräftskiva, kanske den är svaret på euforin, och så valet av böcker såklart, och solen. Solsken efter regn värmer även de kallaste själar och i vinden dunstar nattstånden fukt bort. 

Tösen har varit hemma igen för att gå på en väninnas bröllop och med goda nyheter i bagaget. Boendet är säkrat, pojkvännen kom in på marinbiologi, och hennes andra årskurs som startades digitalt hemifrån handlar om fantastiska ting. Jag ser fram emot framtida diskussioner: Populationsdynamik. Bevarandebiologi. Marina ekosystem. Fältstudier på forskningsstation... att se dottern lycklig gör mig hög.

 

Townes Van Zandt - To Live Is To Fly 

Townes Van Zandt - I'll Be Here In The Morning


Jag läser Mrs Dalloway, av Virginia Woolf och så lär jag mig att spela schack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar