söndag 22 augusti 2021

Nymphalis antiopa

 Det är en underbar kväll. Jag sitter ute och äter resterna från gårdagens fest och ser mig omkring, trädgården är så fin nu, gräset är klippt, häckarna ordentligt ansade och så nöjd jag blev med fönsterfärgen. Den gröna nyansen gör sig riktigt väl ihop med grönskan och blommorna och plockar upp både solglimtarna och skuggan från bladverket. Sådant är viktigt, färgnyanser, dofter och ljud kan verkligen sätta fart på känslorna och innan jag bestämmer mig måste jag vara helt säker för att slippa bli irriterad. Gröna fönster är skogstorp för mig, nedtonat och enkelt och precis så som jag vill minnas ett ställe från barndomen. Jag har blivit litet nostalgisk med åren. 

Från grannens håll hörs vedklyven och en brun mosaikslända jagar förbi efter några flygfän som just inlett kvällsvaket. Den rika plommonskörden har lockat till sig mängder av fjärilar och insekter, särskilt bålgetingar, sorgmantlar och amiraler när solen har vågat sig fram. Arter som annars visar sig sporadiskt här omkring tycks gilla den kyliga och blöta augustimånaden. Sorgmanteln är vidunderligt vacker. Majestätiskt seglar den fram på praktfulla vingar och landar på ett valfritt smakrikt underlag. Under det att vingarna långsamt sluts och öppnas, sluts och öppnas visar den upp en djupt vinröd ovansida med glimmande droppar av blå ocean och gräddvita spetsbårder. Den struntar värdigt i både ettriga getingangrepp och plötsligt kalla vindstötar och signalerar med pulser från en annan värld och tideräkning att det är precis såhär evigheten ser ut. Det är en slående uppenbarelse, sorgmanteln. 

Det blev en härlig avslutning på sommarsäsongens utebad med perfekt temperatur och heta duschar, trots kalla nätter och lika kalla vatten på sistone. På första svamprundan fann jag i stället för trattkantarellstället nu ett torrt kalhuggt månlandskap, det var väl bara en tidsfråga innan remsan som skilde de omkringliggande hyggena åt skulle försvinna. Gula kantareller, blek taggsvamp och blodsopp i stora mängder, alla karljohansvamparna var ockuperade av knytt, och så kaffe på en solig glänta med tolv tranor kretsande över mig. Hösten är här. 

 




Jakten på tonträ, SVT Play jakten på perfektion


2 kommentarer:

  1. Ja, hösten är här! Det gläder mig!

    Så fin betraktelse. Tack!

    /Magda :)

    SvaraRadera
  2. Tack Magda. Det är friskt och krispigt, en fin tid om man har tid och möjlighet för utevistelse :) Kram!

    SvaraRadera