tisdag 27 november 2018

Silver Linings


 Javisst, nu har kylan kommit. Och som lök på laxen anlände den under kvällen när vi hade planerat att vara borta under flera timmar, men det var det värt. Baby Grandmothers och The Cult of Boydah på Folk & Rock i Malmö gav styrka nog för att klara av den kyliga natten, och energin höll i sig under hela måndagens marathonarbetspass. Eftersom T fick sluta tidigare på grund av en sjukskriven spansklärare kunde jag dessutom komma hem till ett underbart, uppvärmt hem.


Under helgens promenader har jag vandrat längs med Rönne. Torkan håller i sig, så strandbankarna visar upp ett gytter av nakna rötter under djupt överskjutande grästuvor. Tillflödena som normalt gör det svårt att gå längs stränderna ligger nu torrlagda och nedtrampade av klövar från vattenletande djur. Jag hade hoppats att få träffa på en kungsfiskare, men fick i gengäld se massvis av andra underbara ting. Strömstaren satt så fint och visade upp sitt bländvita bröst på en av de nybildade öarna, och sångsvanar, knipor och gräsänder samsades vid ställena där vattnet är solupplyst och luften varmare. Uppe på brinkarna går man ibland bland alarnas trädkronor och där kan man få en närbild av de nyfikna och närgångna stjärtmesarna, som i jakt efter frukt i alkottarna totalt verkar strunta i mig. Det påminner mig alltid om att jag måste fixa systemkameran...

När huset är varmt och katterna mätta, och man har tänkt på att ta in ved, och vatten, och isolerat ventilerna, och när bilen har fått vinterdäcken på. DÅ är det extra skönt med en varm glögg framför brasan.  Så nä, kölden för inte bara med sig klagomål. Det finns inget ont som inte för något gott med sig, och sådant.

Baby Grandmothers - ADHD
The Cult of Boydah - Stay


https://www.facebook.com/tcobmusic/photos/a.519748584895326/928955993974581/?type=3&theater

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar