söndag 18 november 2018

Isildur


I fredags kom vännen från Island på besök, Isildur som jag till tösens förtret kallar honom. Hela helgen har jag fått höra berättelser och fakta om ön som jag inte har mer än en aning om, och mina öron har varit på helspänn. Nu vet jag litet mer om landet långt där borta mellan Norska haven och Atlanten, tänk om jag en dag finge se det i verkligheten.

I lördags gjorde vi en resa till huvudstaden på andra sidan sundet, och ungarna fick roa sig med sitt medan jag tog kurs mot Davids samlingar, jag älskar det stället, inte minst för att inträdet är gratis. Egentligen hade jag planerat att se Jeppe Hein-utställningen på Cisternerne innan, men räknade snart ut att jag inte skulle hinna utan stress, så jag tog en tur genom secondhandbutikerna istället. Dagen rann som sand genom ett timglas, plötsligt var det stängningdags, och mörkret signalerade hemresa.


 

 Två timmar senare var vi hemma igen. Brasan sattes på, och en het och mustig tomatsoppa som jag hade ställt färdig dagen innan värmdes upp, tillsammans med oss, katterna och huset. Frusna, trötta och hungriga som vi var, blev soppa med en öl ändå ultimat lördagsmiddag och efter att vi hade varvat ner med en gemensam favoritfilm var det dags att krypa ner. Jag med den nya boken om Bröstens historia som jag hade hunnit hämta ut på Lantmännens postkontor dagen innan, ungarna med sitt. Ibland är jag ett under av god planering.



Idag sken solen och under dagens promenad satt två törnskator villigt och synligt på telefonledningen. Fåren hade äntligen fått ta över Jällabjers nejder igen, de bräkte förnöjt och spred sina mustiga dofter. Uppe på toppen kurrade ekorrar kring bland trädstammarna, men mest hördes korp och kungsfågel. Där hemma hade ungarna roat sig med att ta hål i grabbens öra, och sen bakat en pizza som vi avnjöt innan det blev dags att lämna av Leifur vid stationen i Helsingborg. Det har varit en riktig toppenhelg.


Torgeir Waldemar - Streets
Trúbrot - Sunbath

1 kommentar: