söndag 15 juli 2018

65 dagar utan regn

vi har t.o.m. lämnat luckan till brevlådan vidöppen
Igår tog vattnet i bäcken slut, även stenfördämningarna ligger torrlagda och i bottenslammet letar ett par myggor förgäves efter platser att lägga sina ägg. För att hålla liv i tomatodlingen går jag med cykel och vattenkanna och hämtar vatten. Igår testade vi dammen vid Bolmentunneln, men vattnet där var geggigt, grönt och slemmigt, dessutom gjorde den fula makadamvägen att åtskilliga liter skvimpade över kanten på vattenkannan, där den balanserar på cykelns pakethållare. Jag får ta vägen ner till den gamla kvarnfördämningen istället, så länge man slipper väja för tjurkalvarna tar hämtningen ca 40 min, så det funkar och dessutom är vägen och miljön vacker. Två gånger per dag ska räcka, jag tänker skaffa mig ytterligare en vattenkanna i morgon.

Idag är det svalare, jag har redan hämtat vatten och passade på innan solen bryter igenom. Temperaturen stiger snabbt, det märks tydligt där jag sitter på trappen med morgonteet och redo att läsa ett par sidor innan tösen vaknar - Kongo, en historia, drygt hundra sidor kvar av en bok jag tycker alla borde läsa. Vid sidan av mig ser jag en dvärgnäbbmus leta mat under det torra humuslagret bland rosorna, över mig leker ladusvalor kapp, duvorna purrar från flera håll och gröngölingen korsar tomten, kri-kri-kri. En koltrast kraxar till, en tupp hörs på håll, några bin har hittat till de sista rosorna, och vi rustar oss för en ny, varm dag. På onsdag är det lovat regn.

Rock Formations - Yawning Man

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar