torsdag 26 november 2015

så trött

pigga töser


jag är så fruktansvärt trött.

Två dagar räcker för att jag måste stänga dörren om torsdagen och plocka fram näsduken. Två personer kort på kontoret, tidsbrist och underliga prioriteringar. Dag 1. Dödsbo på 5 våningar utan hiss. Trappor, jag räknade ut 3500 steg under tyngden av böcker, möbler och husgeråd. Det känns i mer än vaderna. Dag 2. Koncentration inför värderingar, värdeföremål, diamanter, husgeråd, konst, möbler, förfalskningar. En kollega är ledsen. Det ringer på dörren, telefonen. Olika önskemål, olika situationer. Omställningar, inget går på rutin, allt beror på den. Det är som vid ett akutintag. Datorer, koder, system. Tillit.

Kaffe och lunch på löpande fot. Jag berättade för kollegorna. Om livet. Varje tanke som går åt fel håll drar ner, ökar tyngden bakom ögonlocken. Vill inte bli påmind.

Hemresan, i mörkret. Vägarna är slitna. Utan vita kantmarkeringar blir underkyld regndimma en livsfara. Ständigt på spänn. 10 timmar. Hemma, tösens ridning hade uteblivit av vädret. Brasan sprakar och hon har tagit in ved. Den enda människa som gör livet värt att leva.

Tog en TO från matlagning igår, och bjöd in oss på Quizkväll i Röstånga, den sista i värdarnas regi. Trevligt, stämningen stiger i takt med de sjunkande nivåerna i vinglasen. Mat. Skratt och musik. Energi.

Idag har jag ledigt och ingen att förklara mig för. Inget att klaga över. För om man jämför så är detta kanske ett lyxproblem. Man måste alltid jämföra. Svarade på mail, kände en anklagande ton. Vad är vänskap.
Att orka. Livet.

Måste stålsätta mig.

UNT.se  - Våld mot kvinnor handlar om makt

Gillian Welch - Dark turn of Mind

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar