måndag 13 januari 2014

efter sex

Gamle Pilot gör ett bocksprång i fårahagen
jag skall aldrig mer dricka kaffe efter sex. Klockan sex alltså. Jag lyssnade på nyhetsradion och på intervjun av män som hade sex efter pensionsåldern och som glatt förordade potenshöjande medel. De tog medicin för att få lyssna på sin kvinnas njutning, sa de. Männen i intervjun var föreningspersoner, särbos, nyblivna änkemän med ett nytt liv, nyförälskade. Jag hoppas att hustrun fick det lika skönt i sängen, att sexuellt debuterande ungdomar idag inser hur viktigt det är att ge varandra njutning. Jag tänker att prestationen tagit för stor plats i vårt medvetande och att njutning är underbart, även om det inte kommer till en utlösning alla gånger… Potenshöjande medel är till för männens prestanda och självbild och har inte alls med kvinnans njutning att göra. Faktiskt. Vart är vi på väg om måttet på gemensam njutning sitter i mannens utlösning?

Sedan hör jag att binas och humlornas orienteringsförmåga påverkas av pesticider på grödorna de pollinerar… och jag drar förmodligen förhastade slutsatser i parallellen med tanken ovan. Men visst ligger det något i att den sociala preferensen är viktig även i ett sexuellt urval. Visst är sex bäst när känslan är med?

Drick aldrig kaffe efter sex. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar